Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Taksub Penghalang Perpaduan

Satu sikap yang sangat menggagalkan usaha kearah perpaduan ialah ketaksuban yang ada pada individu dan kumpulan.Sikap taksub yang keterlaluan ini yang menyebabkan kecenderungan untuk merasakan puaknya sahaja yang benar.Sedangkan, kebenaran hanya milik Allah. Ia tidak boleh disinonimkan dengan mana mana golongan. Tidak ada pihak yang boleh mendakwa bahawa mereka sahaja satu satunya kumpulan yang sentiasa benar dan menafikan kebenaran pihak yang lain.

Jika itu berlaku maka retaklah perpaduan.Sikap “aku yang lebih baik daripada kamu” yang telah menular, menyebabkan kita lupa bahawa setiap manusia mempunyai kelebihan. Di situlah letaknya keunikan penciptaan manusia. Fitrah penciptaan manusia sentiasa berbeza.Perbezaan ini mesti diakui dan di raikan oleh semua.Jangan ada yang ingin “menyamakan”  apa yang telah ditetapkan berbeza oleh Allah.Jika halangan ketaksuban ini dapat di atasi, maka perpaduan dapat dibincangkan dan di laksanakan dengan harmoni.Kita tahu apa yang dapat kita capai dan apa yang tidak akan boleh di capai.Kita akan jadi lebih realistik.Dan kita tidak akan membuang masa berbincang dengan cara yang prejudis justeru  menggunakan paradigma yang “lintang pukang” bagi menyelesaikan masaalah.

Berpadu bererti menguruskan perbezaan, bukan menghapuskan nya.Petanda kita tidak bijak mengurus perbezaan  adalah berlakunya sikap bantah membantah dan perselisihan yang terlalu banyak.

Hal ini yang diperingatkan oleh Allah menerus ayat Nya yang bermaksud: “Kemudian jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah (Kitab al Quran) dan RasulNya (Sunnah) jika kamu benar benar beriman kepada Allah dan hari akhirat.Yang demikian itu adalah lebih baik bagi kamu dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah al Nisa’ 4:59)

(Sumber: Maj Solusi No. 33)

29/01/2013 - Posted by | Tazkirah |

1 Comment »

  1. betul la tu……..tapi anda guna ini untuk ape……..anda bertanggungjaw2ab…..sek ini bukan masalah taksub,banyak sangat yang lari…………jauh menyimpang………………..buat kebenaran,sokong lah kebenaran…………..jgn menyokong penyimpangan……..pilihan ditangan kite…………….

    Like

    Comment by Mohammad Firdaus | 31/01/2013 | Reply


Leave a comment