Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Mengangkat Suara Ketika Berzikir Selepas Solat Fardu

Mengangkat Suara Ketika Berzikir Selepas Solat Fardu Telah Dilakukan Sejak Zaman Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ

[1] Riwayat Imam al-Bukhāri dan Imam Muslim

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا:

أَنَّ رَفْعَ الصَّوْتِ بِالذِّكْرِ حِينَ يَنْصَرِفُ النَّاسُ مِنَ الْمـَكْتُوبَةِ كَانَ عَلَى عَهْدِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا: كُنْتُ أَعْلَمُ إِذَا انْصَرَفُوا بِذَلِكَ إِذَا سَمِعْتُهُ

Daripada ʿAbdullāh Ibnu ʿAbbās رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا, beliau meriwayatkan bahawa:

Sesungguhnya [amalan] mengangkat suara ketika berzikir setelah orang ramai selesai mengerjakan solat fardu telah pun ada pada zaman Baginda Nabi صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ.

Dan beliau berkata lagi:

”Aku mengetahui bahawa orang ramai telah selesai mengerjakan solat fardu apabila aku mendengarnya (orang ramai berzikir dengan mengangkat suara).”

T: (al-Bukhārī (256H): Ṣaḥīḥ al-Bukhārī), No. 841 [Lafaz di atas]; (Muslim (261H): al-Jāmiʿ al-Ṣaḥīḥ / Ṣaḥīḥ Muslim), No. 586; (Abū Dāwud (275H): Sunan Abī Dāwud), No. 1003; (Aḥmad (241H): al-Musnad), No. 3468; (Ibn Khuzaymah (311H): Ṣaḥīḥ Ibn Khuzaymah), No.1611 dan lain-lain. [Status: Ṣaḥīḥ Muttafaq ʿAlayh]

[2] Riwayat Imam Muslim

عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا، قَالَ:

كُنَّا نَعْرِفُ انْقِضَاءَ صَلَاةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالتَّكْبِيرِ

Daripada ʿAbdullāh Ibnu ʿAbbās رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا, beliau berkata:

”Kami mengetahui bahawa solat [fardu] yang dilakukan oleh Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ telah selesai dengan [zikir] takbir [yang dilakukan dengan suara yang jahar/ nyaring/ boleh didengari].”

T: (al-Bukhārī (256H): Ṣaḥīḥ al-Bukhārī), No. 842 dengan lafaz: (كُنْتُ أَعْرِفُ …); (Muslim (261H): al-Jāmiʿ al-Ṣaḥīḥ / Ṣaḥīḥ Muslim), No. 584 [Lafaz di atas] & 585; (Abū Dāwud (275H): Sunan Abī Dāwud), No. 1002; (al-Nasāʿī (303H): al-Sunan al-Sughrā / al-Mujtabā min al-Sunan), No. 1335; (Aḥmad (241H): al-Musnad), No. 1934; (Ibn Khuzaymah (311H): Ṣaḥīḥ Ibn Khuzaymah), No.1610; (Ibn Ḥibbān (354H): Ṣaḥīḥ Ibn Ḥibbān), No. 2232 dan lain-lain. [Status: Ṣaḥīḥ]

[3] Riwayat Imam Muslim

Di dalam riwayat yang lain di dalam Ṣaḥīḥ Muslim juga (No. 585/923), lafaznya berbunyi:

مَا كُنَّا نَعْرِفُ انْقِضَاءَ صَلَاةِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَّا بِالتَّكْبِيرِ

[ʿAbdullāh Ibnu ʿAbbās رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا berkata:]

“Kami tidak mengetahui bahawa solat [fardu] yang dilakukan oleh Rasulullah صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ telah selesai melainkan dengan [zikir] takbir [yang dilakukan dengan suara yang jahar/ nyaring/ boleh didengari].”

Nota:

Ketika mensyarahkan hadith ini di dalam ”Sharḥ Ṣaḥīḥ Muslim”, al-Imām al-Nawawī (w.676H) berkata:

هَذَا دَلِيلٌ لِمَا قَالَهُ بَعْضُ السَّلَف أَنَّهُ يُسْتَحَبُّ رَفْعُ الصَّوْتِ بِالتَّكْبِيرِ وَالذِّكْرِ عَقِبَ الْمَكْتُوبَةِ، وَمِمَّنْ اِسْتَحَبَّهُ مِنَ الْمـُتَأَخِّرِينَ اِبْنُ حَزْمٍ الظَّاهِرِيِّ …

“[Hadith] ini adalah satu dalil bagi sebahagian Salaf [Soleh] yang menyatakan bahawa sesungguhnya DISUNATKAN mengangkat suara ketika bertakbir dan berzikir selepas selesai solat fardu.

Dan di antara ulama’ muta’akhkhirin yang mensunatkannya ialah [al-Imām] Ibnu Ḥazm al-Ẓāhirī [al-Andalusī al-Qurṭubī] [w.456H] …”

Semoga bermanfaat.

PENUNTUT ILMU

Dr ABDULLAAH Jalil

08/01/2024 - Posted by | Bicara Ulama, Perbahasan Ulama, Q & A (Soal Jawab) |

No comments yet.

Leave a comment