Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

KAIFIYYAT MEMBACA DOA MALAM NISFU SYAABAN

Berkata Imam Abdul Hamid al-Syafie di dalam Kitab Kanz al-Najah wa al-Surur,

Aku berkata: Telah dikumpulkan doa yang ma’thur sesuai dengan keadaan, khususnya nisfu Sya’ban yang diketahui ramai, pada malam yang berkat itu dibaca doa tersebut oleh umat Islam sama ada bersendirian atau berkumpulan di masjid-masjid atau selainnya, sama dibaca secara talaqqi (seorang baca diikuti oleh orang ramai) atau seorang membacanya kemudian diaminkan oleh yang lain sebagai mana yang dimaklumi. Adapun kaifiyyatnya adalah seperti berikut:

Dibaca dahulu sebelum doa, selepas solat Maghrib, surah Yasin sebanyak tiga kali,

Bacaan pertama dengan niat dipanjangkan umur.

Bacaan kedua dengan niat menolak bala.

Bacaan ketiga dengan niat terkaya daripada manusia.

Tiap kali dibaca surah (Yasin).. dibaca doa selepasnya.

Berkata Imam Murtadha al-Zabidi (al-Hanafi) di dalam kitab al-Ittihaf ,

Telah diwarisi oleh ulamak Khalaf daripada ulama Salaf dalam menghidupkan malam (nisfu Sya’ban) dengan solat 6 rakaat selepas solat Maghrib. Setiap 2 rakaat satu salam dan selepas setiap dua rakaat dibaca surah Yasin sebanyak sekali. Kemudian dibaca doa yang masyhur dibaca pada malam nisfu Sya’ban. Pertama memohon kepada Allah agar diberkati umurnya, kedua keberkatan beroleh husnul khatimah. Barang siapa yang melakukan sedemikian akan dikurniakan apa yang dipohon. Solat ini masyhur di dalam kitab-kitab ulama sufi yang terkini. Aku tidak dapati tentang solat ini dan seruannya bersandar dengan sunnah yang sahih kecuali ianya diamalkan oleh para masyaikh.

Hal ini disebutkan juga oleh al-Alamah al-Dairibi di dalam mujarobatnya tentang kelebihan surah Yasin. Ia dibaca sebanyak 3 kali pada malam nisfu Sya’ban . Begitu juga, disebut oleh al-Syeikh Muhammad al-Dumyati al-Madani al-Syafie di dalam kitab Nihayah al-Amal .

Doa Nisfu Sya‘ban

Doa Yang Masyhur (يَا ذَاالمَنِّ )

Adapun lafaz doa yang masyhur ini, diambil seperti mana yang dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah di dalam al-Musannaf (المصنَّف  ), Ibn Abi al-Dunya di dalam al-Dua’, daripada Ibn Mas‘ud r.a dan disebut juga daripada Ibn Umar:

عن عبد الله بن مسعود قال: ما دعا قط عبد بهذه الدعوات إلا وسَّع الله عليه فى معيشته: يَا ذَاالمَنِّ وَلَا يَمُنُّ عَلَيْكَ، يَا ذَا/ الجَلَالِ وَالإِكْرَامِ يَا ذَاالطَّوْلِ (وَالإِنْعَامِ)، لَا اِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ظَهْرَ اللَّاجِئينَ وَجَارَ المُسْـتَجِيرِينَ وَمَأْمَنَ الخَائِفِينَ، إِنْ (كُنْتَ) كَتَبْـتَنِي عِنْدَكَ فِى أُمِّ الكِتَابِ شَقِيًّا فَامْحُ عَنِّي اسم الشَّقَاء، وَأَثْبِتْنِي عِنْدَكَ سَعِيدًا (وَإِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي فِى أُمِّ الكِتَابِ مُقْتَرًّا عَلَيَّ رِزْقِي، فَامْحُ حِرْمَانِي، وَتَقْتِير رِزْقِي، وَأَثْبِتْنِي عِنْدكَ سَعِيدًا) مُوَفِّقًا لِلْخَيْرِ، فَإِنَّكَ تَقُولُ فِى كِتَابِكَ: يَمْحُوا اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ (الرعد: 39).

Yang bermaksud, Daripada Abdullah bin Mas‘ud r.a berkata: Mana-mana hamba yang berdoa dengan doa ini akan diluaskan oleh Allah akan kehidupannya:

يَا ذَاالمَنِّ وَلَا يَمُنُّ عَلَيْكَ، يَا ذَا/ الجَلَالِ وَالإِكْرَامِ يَا ذَاالطَّوْلِ (وَالإِنْعَامِ)، لَا اِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، ظَهْرَ اللَّاجِئينَ وَجَارَ المُسْـتَجِيرِينَ وَمَأْمَنَ الخَائِفِينَ، إِنْ (كُنْتَ) كَتَبْـتَنِي عِنْدَكَ فِى أُمِّ الكِتَابِ شَقِيًّا فامح عني اسم الشقاء، وأثبتني عندك سعيدا (وإن كنت كَتَبْـتَنِي فِى أُمِّ الكِتَابِ مقترا عليَّ رزقي، فامح حرماني، وتقتير رزقي، وأثبتني عندك سعيدا) موفقا للخير، فإنك تقول فى كتابك: يَمْحُوا اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ (الرعد: 39).

وأخرجه ابن جرير وابن المنذر والطبراني عن ابن مسعود أيضا بلفظ: اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي فِى السُّعَدَاءِ فَأَثْبِتْنِي فِى السُّعَدَاءِ، وَإِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي فِى الأَشْقِيَاءِ فَامْحنِي مِنَ الأَشْقِيَاءِ وَأَثْبِتْنِي فِى السُّعَدَاءِ، فَإِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاء وَعِنْدَكَ أُمُّ الكِتَابِ.

Yang bermaksud: Dikeluarkan oleh Ibn Jarir, Ibn Munzir dan al-Tabraniy, daripada Ibn Mas‘ud  juga dengan lafaz:

اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي فى السعداء فأثبتني فى السعداء، وَإِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي فى الأشقياء فامحني من الأشقياء وأثبتني فى السعداء، فإنك تمحو ما تشاء وَعِنْدَكَ أُمُّ الكِتَابِ.

Disandarkan juga sebahagian lafaz doa ini kepada Saidina Umar r.a. Ini bermaksud makna daripada doa ini makruf di kalangan sahabat.

Al-Qurtubi menyebut pada syarah ayat:

يَمْحُوا اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ (الرعد: 39)

Bahawa Saidina Umar berdoa dengan doa ini sambil menangis ketika melakukan tawaf di Baitullah. Hal ini sebagaimana yang dikeluarkan oleh  Ibn Jarir al-Tabariy di dalam tafsirnya:

عن عمر بن الخطّاب رضى الله عنه: أنَّه قال بالبيت ويبكى: اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَ عَلَيَّ شَقَاوَة أَوْ ذَنْبًا فَامْحَهُ فَإِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ، وَتُثْبِتُ وَعِنْدَكَ أُمُّ الكِتَابِ فَاجْعَلْهُ سَعَادَة وَمَغْفِرَة.

Daripada Umar bin al-Khattab r.a, sesungguhnya beliau berdoa di Baitullah dan menangis:

اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَ عَلَيَّ شَقَاوَة أَوْ ذَنْبًا فَامْحَهُ فَإِنَّكَ تَمْحُو مَا تَشَاءُ، وَتُثْبِتُ وَعِنْدَكَ أُمُّ الكِتَابِ فَاجْعَلْهُ سَعَادَة وَمَغْفِرَة.

Dan dikeluarkan oleh al-Baihaqi dalam Sya‘bu al-Iman dan al-Dailimiy dalam Firdaus al-Akhbar:

عن عمر بن الخطّاب رضى الله عنه: أنَّه ذكر خطبة  للنبي صلى الله عليه وآله وسلم جاء فيها: استعينوا بالله فإنَّه يَمْحُو مَا يَشَاءُ، ويُثْبِتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ.

Yang bermaksud: Daripada Umar r.a, beliau menceritakan khutbah Nabi saw yang terdapat padanya: Hendaklah kamu memohon pertolongan dengan Allah kerana Dia menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Dia juga menetapkan apa jua yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah) pada sisiNya ada ibu segala suratan.

Adapun doa selepas (اِلَهِي بِالتَّجَلِّى الأَعْظَمِ ) sehingga akhir doa merupakan tambahan seperti mana yang dilakukan oleh Syeikh ( ماء العينين الشنقيطي ) di dalam kitabnya (نعت البدايات).

Membaca surah Yasin tiga kali, tiap-tiap satu kali bacaan Yasin, dibaca satu kali doa.

Bacaan pertama dengan meminta dipanjangkan umur.

Bacaan kedua dengan niat menolak bala.

Bacaan ketiga dengan niat terkaya daripada manusia.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَـيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ، اَللَّهُمَّ يَا ذَاالمَنِّ وَلَا يَمُنُّ عَلَيْهِ يَا ذَاالجَلَالِ وَالإِكْرَامِ، يَا ذَاالطَّوْلِ وَالإِنْعَامِ، لَا اِلَـهَ إِلَّا أَنْتَ ظَهْرَ اللَّاجِينَ وَجَارَ المُسْـتَجِيرِينَ وَمَأْمَنَ الخَائِفِينَ، اَللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ كَتَبْـتَنِي عِنْدَكَ فِى أُمِّ الكِتَابِ شَقِيًّا أَوْ مَحْرُومًا أَوْ مَطْرُودًا أَوْ مُقْـتَرًّا عَلَيَّ فِى الرِزْقِ فَامْحُ اللَّهُمَّ بِفَضْلِكَ شَقَاوَتِي وَحِرْمَانِي وَطَرْدِي وَاقْتِتَارِ رِزْقِي وَأَثْبِتْـنِي عِنْدَكَ فِى أُمِّ الكِتَابِ سَعِيدًا مَرْزُوقًا مُوَفَّقًا لِلْخَيْرَاتِ فَإِنَّكَ قُلْتَ وَقَوْلُكَ الحَقُّ المُنَزَّلُ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّكَ المُرْسَلِ يَمْحُوا اللهُ مَا يَشَاءُ وَيُثَبِّتُ وَعِنْدَهُ أُمُّ الكِتَابِ اِلَهِي بِالتَّجَلِّى الأَعْظَمِ فِى لَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ المُكَرَّمِ الَّتِى يُفْرَقُ فِيهَا كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ وَيُبْرَمُ، أَسْـأَلُكَ أَنْ تَكْشِفَ عَنَّا مِنَ البَلَاءِ مَا نَعْلَمُ وَمَا لَا نَعْلَمُ وَمَا أَنَتَ بِهِ أَعْلَمُ إِنَّكَ الأَعَزُّ الأَكْرَمُ، وَصَلَّى اللهُ تَعَالَى سَـيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ.

Rujukan

1.Majmu‘ah Musammah bi Tuhfah al-Autan wa al-Ikhwan, Syeikh Ahmad bin Muhammad Said al-Linggi, m/s 78.

2.Kanz al-Najah wa al-Surur, Imam Abdul Hamid bin Muhammad Ali bin Abdul Qadir al-Syafie, Darul Hawi, 2009, hlmn 158.

3.Ittihaf al-Sadah al-Muttaqin, al-Alamah al-Sayyid Muhammad bin Mihammad al-Husaini al-Zabidi, Dar al-Kutub al-Ilmiyah, jilid 3, hlmn 708.

4.Mujarobat al-Alamah al-Syeikh Ahmad al-Dairibi, hlmn 13.

5.Nihayah al-Amal, al-Syeikh Muhammad Abi Khidir al-Dumyati, hlmn 280.

6.Lailah al-Nisf min Sya‘ban, al-Imam al-Sayyid Muhammad Zaki Ibrahim, hlmn  52

Sumber: Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan

24/02/2024 - Posted by | Bicara Ulama, Fad hail Amal |

No comments yet.

Leave a comment