Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

UNGKAPAN “صدق الله العظيم” SETELAH SELESAI MEMBACA AL-QURAN


Biasanya setelah selesai membaca al-Quran kita akan berkata: “صدق الله العظيم”. Jika kita berhadapan dgn sesetengah pihak, mereka akan bertanya: “ada hadith tak?”, “Nabi atau sahabat pernah buat tak?”, “adakah ucapan sadaqallah al-‘azim merupakan tuntutan utk dibacanya setelah selesai membaca al-Quran?” dsb.

Kita katakan begini: Hukum berkata: “صدق الله العظيم” setelah selesai membaca al-Quran adalah harus malahan ianya merupakan amalan yg mustahab (disunatkan). Tujuan kita berkata sedemikian adalah utk memuji Allah سبحانه وتعالى sebagaimana Allah memuji diriNya berdasarkan firman Allah:

قُلْ صَدَقَ اللَّهُ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ

Maksudnya: Katakanlah (wahai Muhammad): Benarlah (apa yg difirmankan oleh) Allah, maka ikutilah kamu akan agama Nabi Ibrahim yg ikhlas (berdasarkan Tauhid), dan bukanlah ia dari orang-orang musyrik.

Hukum memuji Allah adalah harus pada setiap masa. Sesiapa sahaja yg memuji Allah seusai membaca al-Quran tidaklah dikira perbuatan bid’ah yg melanggari syariat. Malahan ucapan tersebut adalah utk mengagungkan al-Quran, serta beradab kpd Allah سبحانه وتعالى yg menurunkan al-Quran. Nabi صلى الله عليه وسلم pernah mengucapkan ungkapan sedemikian sebagaimana yg diceritakan menerusi hadith Buraydah رضي الله عنه:

خَطَبَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَقْبَلَ الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا عَلَيْهِمَا قَمِيصَانِ أَحْمَرَانِ يَعْثُرَانِ وَيَقُومَانِ، فَنَزَلَ فَأَخَذَهُمَا، فَصَعِدَ بِهِمَا الْمِنْبَرَ ثُمَّ قَالَ: صَدَقَ اللَّهُ (إِنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلَادُكُمْ فِتْنَةٌ)، رَأَيْتُ هَذَيْنِ فَلَمْ أَصْبِرْ، ثُمَّ أَخَذَ فِي الْخُطْبَةِ)

Maksudnya: Satu hari Nabi صلى الله عليه وسلم berkhutbah kpd kami, lalu al-Hasan dan al-Husayn datang dgn dua qamis berwarna merah yg mana mereka berdua pada ketika itu dlm keadaan terjatuh dan bangun. Baginda pun turun dari mimbar dan mengambil mereka berdua. Lalu baginda naik semula ke atas mimbar dan bersabda: Benarlah (apa yg difirmankan) Allah: Sesungguhnya harta dan anak kamu adalah fitnah. Aku melihat apa yg berlaku ke atas mereka berdua ini lalu aku tidak sabar. Kemudian baginda menyambung semula khutbahnya.

Hal ini turut difahami menerusi perbuatan sahabat sebagaimana yg diceritakan menerusi riwayat Sahih al-Bukhari daripada Rifa’ah bin Rafi’ رضي الله عنه ia berkata:

كنا يومًا نصلي وراء النبي صلى الله عليه وآله وسلم فلما رفع رأسه من الركعة قال: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ»، قَالَ رَجُلٌ وَرَاءَهُ: رَبَّنَا وَلَكَ الحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ، فَلَمَّا انْصَرَفَ، قَالَ: «مَنِ المُتَكَلِّمُ» قَالَ: أَنَا، قَالَ: «رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلاَثِينَ مَلَكًا يَبْتَدِرُونَهَا أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلُ»

Maksudnya: Satu hari kami pernah solat di belakang Nabi صلى الله عليه, ketika baginda mengangkat kepalanya dari rukuk baginda bersabda: سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ, maka dijawab oleh seorg lelaki di belakangnya: رَبَّنَا وَلَكَ الحَمْدُ حَمْدًا كَثِيرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيهِ. Ketika selesai solat baginda bertanya: Siapa yg mengucapkan ungkapan itu ketika solat tadi. Lelaki itu menjawab: Saya. Nabi bersabda: Aku melihat 30 lebih malaikat berebut utk menjadi yg terawal bagi menulis amalan baik itu.

Tindakan sahabat ini tidak diajar oleh Nabi, tetapi diakui oleh Nabi akan kebaikan ungkapannya. Demikianlah ungkapan: “صدق الله العظيم” setelah membaca al-Quran yg merupakan amalan baik, walaupun tidak dinyatakan di dalam mana2 hadith secara khusus akan cara pembacaannya.

Al-Qurtubi di dalam karya tafsirnya menukilkan sebahagian pandangan ulama yg mengatakan bahawa di antara kehormatan al-Quran ialah apabila selesai membacanya maka hendaklah membenarkan firman Tuhannya. Disebutkan di dalam karya Hasyiah Nihayah al-Muhtaj bahawa sesiapa yg berkata: “صدق الله العظيم” setelah selesai membaca al-Quran, maka itu tidak memudaratkan (tidak mengapa).

Sebagai tambahan, Ulama al-Hanafiyyah dan al-Shafi’iyyah ada mengatakan bahawa sesiapa sahaja yg membaca “صدق الله العظيم” setelah selesai membaca al-Quran di dalam solat dgn niat zikir, maka tidak membatalkan solatnya. Oleh itu, dapat difahami bahawa di dalam solat pun diharuskan utk membacanya apatah lagi di luar solat lagilah diutamakan akan keharusannya. Justeru, ianya merupakan amalan yg sgt baik dan tidak bertentangan dgn syarak sama sekali.

Berdasarkan kpd penerangan di atas, membaca “صدق الله العظيم” adalah amalan mulia yg patut diamalkan oleh umat Islam setiap kali mereka selesai membaca al-Quran.

Semoga bermanfaat sedikit penerangan yg ringkas ini.

Wallahua’lam.

DR MOHD MURSHID MOHD NOOR

07/05/2024 - Posted by | Uncategorized

No comments yet.

Leave a comment