Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

AMALAN2 PADA SETIAP HARI JUMAAT

Assalamualaikum.. Salam Jumaat yg penuh keberkatan جمعة مباركة.

اللهم صلِّ على محمّد النبيّ وأزواجه أمهات المؤمنين وذريتهِ وأهل بيته، كما صلّيت على ءال إبراهيم إنك حميد مجيد.
#اللهم_صل_وسلم_وبارك_على_نبينا_محمد

Marilah sama² kita berdoa kepada Allāh semoga Allāh memberikan keselamatan Dan kemenangan kepada umat Islam di Palestin bijahinnabiyy ﷺ.

Sempena hari jumaat ini,mari lah sama-sama kita Ikhlaskan diri Dan perbanyakkan berselawat ke atas Rasulullaah ﷺ dengan dengan pelbagai selawat seperti Selawat Al-Mikyal Al-Awfa yg di ajar sendiri oleh RasulullAllāh ﷺ.

Jangan lupa amalkan bacaan 3 Qul ini setiap Kali selepas Solat jumaat.Rasulullâh ﷺ bersabda mafhumnya: Barangsiapa yang membaca قل هو الله احد، قل اعوذ برب الفلق، قل اعوذ برب الناس (sehingga habis) 7 kali selepas solat jumaat, maka Allāh menjauhinya dari kejahatan sehingga Jumaat yang akan datang- Riwayat Ibnu Sunni.- Sila rujuk dlm poster di bawah.

Imam Al-Syafie Rahimahullaah berkata mafhumnya:
Aku sangat suka berselawat ke atas nabi dalam semua keadaan dan aku lebih mencintai untuk perbanyakkan lagi selawat aku pada hari jumaat dan malam jumaat- Kitab Al-Umm-Rujuk poster di bawah.

رَوَى أَبُو دَاوُدَ وَغَيْرُهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّهُ قَالَ: «مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكْتَالَ بِالْمِكْيَالِ الأَوْفَى إِذَا صَلَّى عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَلْيَقُلْ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَأَزْوَاجِهِ أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ وَذُرِّيَّتِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».

Di riwayatkan oleh Abu Dawud dan selainnya:-
Barangsiapa yang ingin di timbang dengan timbangan yang sempurna, maka apabila berselawat kepada kami, ahlul bait maka ucaplah :-


اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ وَأَزْوَاجِهِ أُمَّهَاتِ الْمُؤْمِنِينَ وَذُرِّيَّتِهِ وَأَهْلِ بَيْتِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى ءَالِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».

Rasulullaah ﷺturut bersabda ttg kelebihan berselawat pd hari jumaat dan malam jumaat_:


*من صلى علي في يوم الجمعة وليلة الجمعة مائة مرة قضى الله له مائة حاجة سبعين من حوائج الآخرة وثلاثين من حوائج الدنيا* (أخرجه البيهقي في شعب الإيمان وغيره)

Mafhumnya: _”Barangsiapa berselawat kepadaku pada hari jumaat dan malam jumaat sebanyak 100 kali, maka Allah akan menunaikan untuknya 100 hajat, 70 hajat di akhirat dan 30 hajat dunia.”_ (H.R. al-Baihaqi dalam _Syu’ab al-Iman_ dan lainnya).

Dan diriwayatkan jugak oleh Imam al-Sakhawi dan selainnya bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:

“مَنْ صلّى عليَّ عَصْرَ يومِ الجُمُعَةِ ثمانينَ مرّةً غَفَرَ اللهُ لهُ ذنوبَ ثمانينَ عامًا”
Maknanya: “Sesiapa yg berselawat *lapan puluh* kali pada waktu asar di hari jumaat maka Allah mengampuni dosa2nya lapan puluh tahun”.

اللهم صل على محمد عبدك ونبيك ورسولك النبي الأمي وعلى آله وسلم.
80 kali waktu asar petang jumaat.

Jangan lupa semua umat Islam pakat berdoa tawassul banyak2 dengan keberkatan nabi Muhammad ﷺ pada hari jumaat ini agar Allāh merahmati Dan memberkati kita semua Dan sama² lah kita semua perbanyakkan duduk dalam majlis ilmu,Tahlil,Tahmid,Tasbih,Takbir,Istighfar dan berselawat ke atas junjungan besar nabi kita Muhammad.ءامين بجاه النبي

Berpegang teguhlah dgn Akidah dan Amalan ASWJ Asyairah & Maturidiyyah hakiki serta menolak golongan² ekstrem & sesat seperti Salahpi Wahhabi,Jahalah Mutasawwifah Batiniyyah Hululiyyah yg berselindung di sebalik nama Tareqat Sufi Asya’irah,Syiah,Khawarij,Liberal dll.

Akidah Islam: Allāh Ada Tanpa Tempat.

Sebar2kan kerana Allāh.

(Ustaz Alwi Al Bakanniy)

27/10/2023 - Posted by | Fad hail Amal, Ibadah, Politik dan Dakwah, Tazkirah |

No comments yet.

Leave a comment