Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

KENYATAAN MEDIA: PENJELASAN TERHADAP TOHMAHAN, TUDUHAN DAN KEKELIRUAN AMALAN TAREKAT NAQSYABANDIAH AL-ALIYYAH SHEIKH NAZIM AL-HAQQANI & PENGESAHAN TAREKAT

KENYATAAN MEDIA: PENJELASAN TERHADAP TOHMAHAN, TUDUHAN DAN KEKELIRUAN AMALAN TAREKAT NAQSYABANDIAH AL-ALIYYAH SHEIKH NAZIM AL-HAQQANI & PENGESAHAN TAREKAT

Perhatian Untuk Media (i) Para 13: Berdasarkan kepada fakta-fakta dan hujah-hujah tersebut, maka perlu ditegaskan bahawa amalan yang terkandung dalam ajaran Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah di Malaysia adalah tidak bercanggah dengan prinsip akidah dan syariat dalam kerangka Ahli Sunnah Wal Jamaah berpandukan bimbingan dan panduan para ulama’ muktabar dalam bidang Tasawuf seperti yang telah diluluskan di bawah Enakmen Tarekat tahun 2005 Negeri Sembilan.

Perhatian Untuk Media (ii) Para 14: Penjelasan ini menunjukkan bahawa isu-isu yang sengaja dibangkitkan dengan tujuan mempertikai kesahihan Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah adalah sekitar isu-isu yang tergolong dalam masalah perbezaan pandangan para ulama (masa’il khilafiyyah). Sewajarnya semua pihak harus berlapang dada dan tidak membuat sebarang spekulasi tanpa terlebih dahulu merujuk kepada pihak berkuasa agama.

Oleh itu, sekali lagi disarankan kepada mana-mana pihak yang keliru dan memerlukan penjelasan lanjut berhubung sesuatu amalan khususnya berkaitan ajaran Tarekat ini agar merujuk kepada pihak berkuasa agama seperti Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.

1- Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah yang dahulu dipimpin oleh Sheikh Nazim al-Haqqani (w. 2014M) telah berpindah kepimpinannya kepada anak beliau iaitu Sheikh Mehmet Adil, seorang ulama Turki berakidah Imam al-Maturidi (w. 330H), berfekahkan Imam Abu Hanifah (w. 150H) dan bertasawuf Imam Junayd al-Baghdadi (w. 298H) dan Imam al-Ghazali (w. 505H) melalui Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah. Beliau juga merupakan murid Sheikh Ahmad al-Kuftaro, mantan Mufti Syria (w. 2004M), Sheikh Muhammad Salih Farfur (w. 1986M), Sheikh Adib al-Kallas (w. 2009M), Sheikh Abd al-Razzaq al-Halabi (w. 2012M) dan lain-lain. Beliau berkelulusan bidang syariah dari institusi ulama terkemuka, Ma’ahad al-Fath al-Islami di Damsyik, Syria.

2- Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah Sheikh Nazim al-Haqqani pernah diputuskan “bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan menyeleweng dari ajaran Islam” oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (MKI) pada tahun 2000.

3- Pada tahun 2018, Jawatankuasa Fatwa Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan telah meluluskan pendaftaran Tarekat ini sebagai Tarekat yang sah sebagaimana yang diperuntukkan di bawah subseksyen 10(2), Enakmen Tariqat Tasauwuf (Negeri Sembilan) 2005 setelah melalui proses penilaian, saringan rapi dan ketat oleh ulama.

4- Tarekat ini telah dikaji semula dan dibincangkan dalam Jawatankuasa Muzakarah MKI kali ke-117 pada tahun 2020 dan memutuskan Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah dibenarkan untuk diamal oleh pengikutnya selagi tidak bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan syariah serta uruf setempat.

5- Pihak Tarekat memaklumi terdapat beberapa potongan video yang tular di media sosial sehingga membawa salah faham dalam kalangan masyarakat. Oleh itu, pihak Tarekat perlu memberi penjelasan agar segala salah faham dapat dirungkaikan.

6- Video yang tular memaparkan Sheikh Baha’uddin menari bersama iringan muzik sebenarnya merupakan video lama yang berlaku pada tahun 2012 di German atas jemputan komuniti saudara baru muslim di sana. Rakaman tersebut berlaku dalam temasya (farah) dan bukan dalam majlis zikir Tarekat atau selawat yang kelazimannya tidak dibenarkan percampuran antara lelaki dan perempuan. Walau bagaimanapun, apabila video tersebut sampai kepada ayahandanya iaitu Sheikh Nazim al-Haqqani dan kekandanya Sheikh Mehmet Adil, maka ayahanda dan kekandanya telah menegur perbuatan Sheikh Baha’uddin. Sheikh Baha’uddin telah menginsafi kejadian tersebut. Seperti yang sedia maklum, Mursyid Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah kini adalah Sheikh Mehmet Adil, bukan Sheikh Baha’uddin.

7- Berkenaan dengan zikir Huwiyyah iaitu zikir dengan lafaz Hu (هو) ,ia juga adalah zikir yang diamalkan oleh tarekat-tarekat tasawuf muktabar dalam dunia Islam selain dari Tarekat al-Naqshabandiyyah seperti Tarekat al-Shadhiliyyah dan al-Ahmadiyyah al-Idrisiyyah. Zikir ini adalah harus menurut hukum syarak seperti yang telah dijelaskan di dalam Irsyad Fatwa no. 254, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan oleh SS Dato’ Seri Dr. Haji Zulkifli bin Mohamad al-Bakri pada 13 Oktober 2018.(1) Ia juga merupakan amalan beberapa ulama Universiti al-Azhar, Mesir yang menjadi institusi Ahli Sunnah Wal Jamaah rujukan umat Islam seluruh dunia. Di antara mereka ialah Shaykh al-Azhar Abd al-Halim Mahmud (w. 1978M)(2)dan Mantan Mufti Mesir Prof. Dr. Ali Jumaah(3). Ia juga merupakan amalan Khalifah Uthmaniyyah terkenal seperti Sultan Muhammad al-Fatih (w. 1481M) dan Sultan Abd al-Hamid II (w. 1918M) yang sememangnya masyhur dalam sejarah Islam sebagai ahli tasawuf dan menganuti tarekat sufi.(4) Antara hujah daripada al-Quran dan Sunnah, serta pendapat ulama tentang keharusan berzikir dengan lafaz Hu ialah seperti hadis hasan sahih daripada Asma’ binti Yazid RA. Beliau meriwayatkan bahawa sesungguhnya Baginda Nabi SAW bersabda: “Nama Allah yang Paling Agung (al-Ism al-Aʽdham) itu ada di dalam kedua-dua ayat [al-Quran] ini:

1- (Surah al-Baqarah, 163): –

وَإِلَـٰهُكُمْ إِلَـٰهٌۭ وَٰحِدٌۭ ۖ لَّآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحْمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ

(dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan [yang berhak disembah] selain dari Dia, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani);

2- dan pembuka Surah Al Imran: ٓ

الٓمٓ ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلْحَىُّ ٱلْقَيُّومُ

(Alif, Laam Mim, Allah itu tiada Tuhan [yang berhak disembah] melainkan Dia, Yang Tetap Hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbir sekalian makhlukNya).”(5)

Di dalam kedua-dua ayat al-Quran tersebut, hanya lafaz Hu (هو) yang diulang, maka ditafsirkan oleh ulama sebagai salah satu nama-nama Allah menurut sabda Baginda Nabi SAW. Hadis ini merupakan sebahagian hujah bagi para ulama seperti Imam al-Ghazali yang menyatakan bahawa lafaz Hu adalah salah satu daripada nama-nama Allah yang Paling Agung (al-Ism al-Aʽdham).(6)

Berzikir dengan lafaz Hu bukanlah menggantikan wirid-wirid masyhur yang ma’thur daripada Nabi Muhammad SAW, akan tetapi ia hanyalah sebuah tambahan dan diamalkan setelah wirid-wirid yang masyhur dan ma’thur. Ia hanya boleh diamalkan oleh penganut tarekat dengan bimbingan guru mursyid dalam kalangan ulama yang muktabar serta bukan untuk diamalkan oleh orang awam. Zikir ini juga telah diharuskan oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan tertakluk kepada pendaftaran tarekat.(7) Berkaitan video zikir Hu yang tertular di media sosial, ia sebenarnya dalam majlis tertutup dan bukanlah untuk tontonan awam akan tetapi ia sengaja disebarkan oleh seseorang yang tidak bertanggung jawab.

8- Berkenaan dengan video di Pulau Besar yang tular di media sosial, ia bukanlah Sheikh Nazim al-Haqqani, akan tetapi Sheikh Adnan Kabbani (w. 2018M). Walau bagaimanapun, apa yang terjadi sebenarnya bukan mengambil baiʽah tarekat dari orang yang telah meninggal dunia seperti yang ditohmahkan, kerana kalau ia adalah baiʽah tarekat, nescaya nama wali tersebut akan termaktub dalam silsilah Tarekat, dan fakta menunjukkan sebaliknya. Ia sebenarnya adalah tawassul, istighathah dan tabarrukdengan para wali walau setelah kewafatan mereka.Hukum ini adalah harus di dalam syariat Islam seperti yang telah dijelaskan oleh ulama-ulama muktabar dalam Mazhab al-Shafiʽi seperti Imam al-Ghazali (w. 505H), Imam al-Nawawi (w. 676H), Imam al-Ramli (w. 1004H), Mufti Hadramaut Habib Abd al-Rahman al-Mashhur (w. 1320H) dan Imam Amin al-Kurdi al-Azhari (w. 1332H) dan banyak lagi.(8)

Justeru Jabatan Mufti Negeri Selangor, Negeri Sembilan dan Negeri Pahang juga telah mewartakan fatwa “Persoalan Bid’ah Dalam Masalah Ikhtilaf/Khilaf Perkara Furu” yang melarang menghukum bid’ah perkara-perkara perbezaan pandangan para ulama seperti masalah ini (9)

Bahkan di dalam Fatwa Negeri Sembilan tersebut secara tegas menyatakan tawassul, tabarruk, berdoa dan membaca al-Quran di kubur adalah termasuk dalam perkara yang terjadi perbezaan pandangan para ulama dalam perkara furuʽ. Maka adalah tidak wajar menuduh perbuatan tersebut sebagai memuja kubur. Walau bagaimanapun, tingkah laku dalam video itu sepatutnya tidak dilakukan oleh Sheikh Adnan Kabbani kerana tidak sesuai dengan uruf setempat, justeru itu Sheikh Adnan Kabbani telah bertaubat, meminta maaf pada tahun 2014 di Pejabat JAKIM. Manakala Tarekat di bawah kepimpinan yang baru oleh Sheikh Mehmet Adil memberi jaminan bahawa amalan dan upacara seumpamanya telah lama ditinggalkan. Video ini adalah rakaman penyiasatan hak milik Kerajaan Malaysia yang tidak sepatutnya disebarkan kepada awam.

9- Berkenaan amalan mencium kaki ibu bapa, guru, orang yang lebih tua, ia dihukumkan sunat menurut Mazhab al-Shafiʽi seperti yang telah dinyatakan secara jelas oleh Imam al-Nawawi, Imam Ibn Hajar al-Haytami (w. 974H) dan Imam al-Ramli. Walau bagaimanapun, perbuatan ini bukanlah sebahagian dari amalan biasa dalam Tarekat ini. Ia mungkin hanya terjadi secara kebetulan pada masa-masa tertentu mengikut uruf setempat yang dianggap tidak ganjil dan menerima amalan ini seperti di India dan seumpamanya.

10- Berkenaan dengan gambar bersalaman antara Sheikh Nazim al-Haqqani dan wanita, perlu dimaklumi bahawa perkara ini adalah termasuk masalah yang terjadi perbezaan pandangan para ulama di antara empat mazhab. Menurut Mazhab Hanafi, ia hanya diperbolehkan ketika mana bersalaman dengan wanita yang tua (‘ajuz) yang tidak
bersyahwat.(10) Sedangkan menurut Mazhab Hanbali, terdapat sebuah riwayat dari Imam Ahmad bin Hanbal (w. 241H) yang berpendapat ia adalah makruh secara mutlak (bukan haram).(11) Oleh itu, Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (Jabatan Mufti Republik Mesir) telah mengeluarkan sebuah fatwa yang menyatakan isu bersalaman antara berlainan jantina adalah isu yang terjadi perbezaan pandangan antara ulama yang tidak sepatutnya menjadi sebab saling sesat menyesatkan antara satu dengan yang lain.(12)Walau bagaimanapun, disebabkan Malaysia lazimnya bermazhab al-Shafiʽi, maka pihak Tarekat telah dinasihatkan pada tahun 2018 oleh Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan untuk tidak membenarkan hal tersebut. Oleh itu, pihak Tarekat berkomited untuk memastikan para murid menjaga adab sesuai dengan nasihat Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.

11- Pihak Tarekat juga ingin memaklumkan bahawa persoalan yang dijelaskan di sini juga sudah pernah dijelaskan dalam (1) Mesyuarat Jilsah al-Turuq al-Sufiyyah Negeri Sembilan pada tahun 2016; (2) Temuduga dengan JAKIM pada tahun 2019; (3) Muzakarah MKI kali ke-117 pada tahun 2020.

12- Seperti yang dijelaskan oleh Pengurusi Muzakarah MKI, YBhg. Datuk Wan Zahidi bin Wan Teh pada 8 April 2022, bahawa Tarekat ini telah dikaji semula dan dibincangkan dalam Jawatankuasa Muzakarah MKI kali ke-117 pada tahun 2020 dan Muzakarah dengan sebulat suara memutuskan Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah “dibenarkan untuk diamalkan oleh pengikutnya selagi tidak bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan syariah serta uruf setempat. Oleh itu, keputusan terdahulu pada tahun 2000 berkaitan Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah ini tidak lagi terpakai”. Tambahan ayat “selagi tidak bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan syariah serta uruf setempat” bukan bererti Tarekat ini bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan syariah sebagaimana yang cuba digambarkan oleh segelintir masyarakat yang tidak faham, tetapi hanya sebagai penegasan kepada syarat umum sahaja. Ini sangat jelas, kerana tidak mungkin mesyuarat tersebut memutuskan bahwa Tarekat ini “dibenarkan untuk diamalkan” dalam keadaan ianya didapati “bertentangan dengan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah dan syariah”. Tambahan ayat “tidak bertentangan dengan uruf setempat” pula adalah sebagai panduan agar tidak timbul tohmahan-tohmahan tidak baik akibat amalan-amalan Tarekat yang walaupun dibenarkan oleh hukum agama, tetapi oleh kerana bukan uruf setempat, boleh menimbulkan salah sangka yang tidak sewajarnya.

13- Berdasarkan kepada fakta-fakta dan hujah-hujah tersebut, maka perlu ditegaskan bahawa amalan yang terkandung dalam ajaran Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah di Malaysia adalah tidak bercanggah dengan prinsip akidah dan syariat dalam kerangka Ahli Sunnah Wal Jamaah berpandukan bimbingan dan panduan para ulama’ muktabar dalam bidang Tasawuf seperti yang telah diluluskan di bawah Enakmen Tarekat tahun 2005 Negeri Sembilan. Tarekat ini juga sentiasa komited untuk mengikuti dan mematuhi segala undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa dalam negara ini. Pihak Tarekat juga bersedia untuk memberi penjelasan lanjut kepada mana-mana pihak sekiranya terdapat sebarang keraguan mengenai
amalan Tarekat ini.

14- Penjelasan ini menunjukkan bahawa isu-isu yang sengaja dibangkitkan ldengan tujuan mempertikai kesahihan Tarekat Naqsyabandiah al-Aliyyah adalah sekitar isu-isu yang tergolong dalam masalah perbezaan pandangan para ulama (masa’il khilafiyyah). Sewajarnya semua pihak harus berlapang dada dan tidak membuat sebarang spekulasi tanpa terlebih dahulu merujuk kepada pihak berkuasa agama. Oleh itu, sekali lagi disarankan kepada mana-mana pihak yang keliru dan memerlukan penjelasan lanjut berhubung sesuatu amalan khususnya berkaitan ajaran Tarekat ini agar merujuk kepada pihak berkuasa agama seperti Jabatan Mufti Kerajaan Negeri Sembilan.

Sekian.

Sheikh Lokman Shazly al-Hafiz al-Maulawi bin Dato’ Seri Azlanii Zaharin, Sheikh Tarekat Naqshabandi al-Aliyyah di bawah Enakmen Tarekat 2005 Negeri Sembilan (JMKNNS BTT.070-2/1 (33)) beralamat di Surau Dato’ Laksamana Haji Ahmad, Bt. 7, Pantai, 71770, Seremban, Negeri Sembilan, pada 07 Ramadhan 1443 H bersamaan 09 April 2022 M.

Nota kaki:

(1)https://muftiwp.gov.my/artikel/irsyad-fatwa/irsyad-fatwa-umum/2667-irsyad-al-fatwa-254-zikir-

(2) Abd al-Halim Mahmud, Fatawa al-Imam Abd al-Halim Mahmud (Kaherah: Dar al-Ma’arif, 2016), 1:331.

(3)Ali Jumaah, Madkhal ila al-Tasawwuf al-Islami (Kaherah: Dar al-Wabil al-Sayyib, 2019), 66-68.

(4) Tashkuri Zadah, al-Shaqa’iq al-Nu’maniyyah fi Ulama al-Dawlah al-Uthmaniyyah (Beirut: Dar al-Kitab al-Arabi, 1975), 138; Eeman Mohamed Abbas, Sultan ‘Abd Al-Hamid II dan Kejatuhan Khilafah Islamiah (Kuala Lumpur: Pustaka Salam, 2002), 155-156.

(5)Hadis riwayat Imam al-Tirmidhi, no. 3478 dan beliau berkata: hadis ini hasan sahih; Abu Dawud, no. 1496; Ibn Majah, no. 3855, dan lain-lain.

(6) Al-Ghazali, al-Maqsad al-Asna fi Sharh Asma Allah al-Husna (Jeddah: Dar al-Minhaj, 2018), 337; Jumaah, Madkhal,66

(7)https://muftins.gov.my/2019/04/19/penjelasan-lafaz-zikir-%D9%87%D9%8F%D9%88%D9%8E/

(8) Al-Ghazali, Ihya’ Ulum al-Din (Jeddah: Dar al-Minhaj, 2013), 10/456; al-Nawawi, al-Majmu’ Sharh al-Muhadhdhab(Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi, 1995), 5/286; Shihab al-Din al-Ramli, Fatawa al-Ramli (Beirut: Dar al-Fikr, t.t.), 4/382; al-Mashhur, Bughyah al-Mustarshidin (Abu Dhabi: Dar al-Faqih, 2009), 2/379 & 4/483; Muhammad Amin al-Kurdi, Tanwir al-Qulub (Beirut: Dar Ibn Hazm, 2014), 589-590.

Hi(9)http://www.muftiselangor.gov.my/awam/fatwa/fatwa-terkini/361-fatwa-menangani-persoalan-bid-ah-dalam-masalah-ikhtilaf-khilaf-perkara-furu;

(10) Uthman al-Hanafi, Tabyiin al-Haqa’iq Sharh Kanz al-Daqa’iq (Kaherah: al-Matba’ah al-Kubra al-Amiriyyah, 1313H), 6/18.

(11) Mansur al-Buhuti al-Hanbali, Kashaf al-Qina’ an Matn al-Iqna’ (Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1997), 2/155.

(12) Dar al-Ifta’ al-Misriyyah, Mawsu’ah al-Fatawa al-Mu’assalah min Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (Kaherah: Dar al-Ifta’ al-Misriyyah, 2013), 1/279.

JABATAN MUFTI KERAJAAN NEGERI SEMBILAN.

13/04/2022 - Posted by | Berita dan Isu Semasa, Bicara Ulama, Fatwa, Informasi, Q & A (Soal Jawab) |

1 Comment »

  1. Bila bincangkan amalan dari naqshabandi, kita haruslah berlapang dada. Bila bincangkan amalan sunnah nabi, WAHABI!!!

    Like

    Comment by Wahabi | 13/08/2022 | Reply


Leave a comment