Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Air Mata Taubat Nabi Adam a.s

Tahukah anda semenjak Nabi Adam terkeluar dari syurga akibat tipu daya iblis, beliau menangis selama 300 tahun. Nabi Adam tidak mengangkat kepalanya ke langit kerana terlampau malu kepada Allah swt. Beliau sujud di atas gunung selama seratus tahun. Kemudian menangis lagi sehingga air matanya mengalir di jurang Serantip.

Dari air mata Nabi Adam itu Allah tumbuhkan pohon kayu manis dan pokok cengkih. Beberapa ekor burung telah meminum air mata beliau. Burung itu berkata, “Sedap sungguh air ini.” Nabi Adam terdengar kata-kata burung tersebut. Beliau menyangka burung itu sengaja mengejeknya kerana perbuatan derhakanya kepada Allah. Ini membuatkan Nabi Adam semakin hebat menangis.

Kayu Manis dan Bunga Cengkih

Akhirnya Allah telah menyampaikan wahyu yang bermaksud, “Hai Adam, sesungguhnya aku belum pernah menciptakan air minum yang lebih lazat dan hebat dari air mata taubatmu itu.”

Bunga Cengkih

  

Pokok Kayu Manis

Pokok Bunga Cengkih

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nota:

Saya di fahamkan Kisah ini bersumber dari kitab kuning ( kitab jawi klasik) yang berjudul “ Jam`ul Fawaaid”, muka surat 255 , cetakan matba`ah Bin Halabi, Patani, Thailand.Pengarangnya iaitu Al marhum Syeikh Daud Al Fatani. Wallahu’alm.

10/06/2011 - Posted by | Renungan & Teladan |

3 Comments »

  1. tidak benar, sebab ia berasal dari kitab pondok tua yg berjodol,
    Jam`ul Fawaaid”, muka surat 255 , cetakan matba`ah Bin Halabi, Patani, Thailand.

    Ia karya syaikh Daud bin Abdullah al-Fathoni

    ia adalah kisah dari Taurat (Old testament) bertujuan menjadikan kisah Nabi2 sebagai dongeng rakyat atau folklores, lalu melalui jarum halus yahudi dengan cerita fantasy terhadap nabi-nabi, maka longgarlah pegangan manusia kepada agama.

    sekian
    _________________
    *thtl kini hanyalah seorang blogger*
    ada sesuatu di bicarathtl.blogspot

    *copy
    just utk share…

    Like

    Comment by alisa | 27/07/2012 | Reply

  2. as’salamualaikum..sy mintak kongsi ea artikel nie kt blog sy^^

    Like

    Comment by sumaiyah | 01/06/2012 | Reply


Leave a comment