Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Sedekah Waktu Subuh Mendapat Doa Malaikat

SEDEKAH merupakan perintah Allah SWT dan Rasul-Nya kepada seluruh umat muslim. Kerana di dalam rezeki kita terdapat hak orang lain yang harus diinfakkan atau disedekahkan. Apalagi kalau kita sedekah subuh, banyak keistimewaan yang akan kita terima.

Jika kalian tahu keistimewaan sedekah subuh, dijamin kalian tidak akan menyia-nyiakan waktu berharga tersebut selain untuk ibadah.

Harta yang disedekahkan sebenarnya tidak akan berkurang, kerana Allah SWT yang akan menganugerahkan kepada orang tersebut kemuliaan, keberkatan dan rezeki yang tiada disangka-sangka.

Allah SWT menjanjikan fadhilah di balik kedermawanan seseorang yang rajin berinfaq.

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

Maksudnya, “Katakanlah, “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya).” Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.”

(Surah Saba’ ayat 39)

Bahkan dalam sebuah hadits Nabi SAW menggambarkan keuntungan yang bakal diraih seseorang yang rajin berinfaq di subuh hari sekaligus kerugian yang bakal dideritanya bilamana ia tidak peduli berinfaq di pagi hari.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلَانِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا
وَيَقُولُ الْآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا (البخاري)

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu sesungguhnya Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Tidak ada satu subuh-pun yang dialami hamba-hamba Allah kecuali turun kepada mereka dua malaikat. Salah satu di antara keduanya berdoa: “Ya Allah, berilah ganti bagi orang yang berinfaq”, sedangkan yang satu lagi berdo’a “Ya Allah, berilah kerosakan bagi orang yang menahan (hartanya)”

(Hadis Riwayat Bukhary 5/270)

Sesiapa yang bersedekah di subuh hari malaikat akan mendoakan kelapangan rezeki yang memang sangat kita perlukan untuk memperlancar ibadah, amal soleh, dakwah dan jihad kita di dunia.

Dan jangan biarkan ada satu pagipun yang berlalu tanpa bersedekah sebab itu sama saja kita mengundang kerosakan dalam hidup sebagaimana doa malaikat yang satunya di setiap pagi hari.

Biasakan sedekah subuh walaupun itu cuman seringgit atau dua ringgit, tetapi jika dlakukan dengan istiqamah kerana disitu dapat doa malaikat, doa malaikat mustajab di sisi Allah SWT

Oleh itu amalankan sedekah diwaktu subuh. Untuk kaum muslimin yang pergi kemasjid atau surau untuk solat subuh masukkan sedekah kalian ditabung- tabung masjid. Untuk para muslimat yang tidak solat subuh dimasjid atau surau sediakan satu tabung dipanggil ” tabung sedekah subuh” sebelum solat masukkan sedekah ketabung tersebut seringgit atau dua ringgit.

Bila sudah penuh masukkan pula wang ditabung tersebut ke tabung masjid, rumah anak yatim atau maahad tahfiz.

Amalan mulia ini akan membantu kita menyelesaikan masalah-masalah yang kita hadapi, jadi usahakan sedekah subuh walaupun sedikit-sedikit tapi istiqamah kerana Allah mencintai amalan yang diredhaiNya

🥦Wassalam 🥦

Dari FB: Makmum Sundari
27.10.2019

31/10/2019 - Posted by | Tazkirah |

2 Comments »

  1. Sobah dalam bahasa Arab maksud dia pagi, bukan subuh dalam bahasa melayu. Kini telah tercipta satu ajaran baru , sedekah subuh. Memang lah sedekah boleh je buat bila bila masa, tetapi tiada istilah sedekah subuh dalam ajaran Islam.

    Like

    Comment by Zulkifli Muhamed | 06/01/2021 | Reply


Leave a comment