Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Kisah Sifat 20

Di akhir zaman dan media sosial ini, muncul golongan Wahhabi – walaupun ada Phd dan sudah beruban – lalu berkata atau mendakwa:

โ€œTuhan Al-Ashairah itu macam Tuhan Atheis, Ia tidak wujud kerana:

– tidak mempunyai tempat

– tidak berada di dalam alam dan tidak berada di luar alam.โ€

Nota:

Makhluk dan sifat-sifat makhluk pun mereka masih tidak kenal.๐Ÿคฆ๐Ÿปโ€โ™‚๏ธ

Tempat dan โ€œarah atasโ€ dan โ€œluar atau dalamโ€ itu kesemuanya berkaitan dengan makna tempat dan sifatnya. Dan tempat itu adalah MAKHLUK yang diciptakan Allah.

Mujassimah memang mendakwa Tuhan itu di luar alam dan atas arash dan boleh berpindah atau bergerak masuk ke dalam alam (langit) khususnya pada satu pertiga malam terakhir. Ada kalangan mereka menggunakan ayat yang lebih memeningkan. Mereka kata Tuhan turun ke langit dan bersamaNya arashNya sedangkan Tuhan itu masih di luar alam (orang awam panggil: ayat putar alam/ pusing; atau dalam ilmu balaghah ia dipanggil: hashwun). [Akidah Tuhan di luar alam]

Batiniyyah memang mendakwa Tuhan itu bertempat di dalam alam atau bersama alam. [Akidah Tuhan di dalam alam]

ASWJ Al-Ashaโ€™irah, Al-Maturidiyyah, Al-Sufiyyah dan Al-Athariyyah menyucikan Allah dari bertempat atau berhajat kepada tempat dan menyatakan wujud-Nya tidak diikat dengan tempat atau arah atau ruang atau alam.

Tempat adalah makhluk/ alam dan Maha Suci Allah dari berhajat kepada makhluk/ alam.

Maka kewujudan Allah tidak dikaitkan dengan keberadaan di dalam alam atau di luar alam.

Maha Suci Allah.

Bersyukurlah atas nikmat akidah ASWJ.

Afwan.

PENUNTUT ILMU

Dr ABDULLAH JALIL

03/06/2024 Posted by | Uncategorized | Leave a comment

Golongan Khawarij. Tanduk Syaitan

Golongan Khawฤrij Yang Merupakan Tanduk (Kekuatan) Syaitan akan Muncul Berkali-kali dari Arah Timur Madฤซnah al-Munawwarah sehingga Datangnya Si Dajjฤl Bersama Mereka

<<<<< >>>>>

ุนูŽู†ู’ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ู‡ู ุจู’ู†ู ุนูŽู…ู’ุฑููˆ ุฑูŽุถููŠูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู†ู’ู‡ูู…ูŽุงุŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ: ุณูŽู…ูุนู’ุชู ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ูŠูŽู‚ููˆู„ู:

(( ุณูŽูŠูŽุฎู’ุฑูุฌู ุฃูู†ูŽุงุณูŒ ู…ูู†ู’ ุฃูู…ู‘ูŽุชููŠ ู…ูู†ู’ ู‚ูุจูŽู„ู ุงู„ู’ู…ู€ูŽุดู’ุฑูู‚ูุŒ ูŠูŽู‚ู’ุฑูŽุกููˆู†ูŽ ุงู„ู’ู‚ูุฑู’ุขู†ูŽ ู„ูŽุง ูŠูุฌูŽุงูˆูุฒู ุชูŽุฑูŽุงู‚ููŠูŽู‡ูู…ู’ุŒ ูƒูู„ู‘ูŽู…ูŽุง ุฎูŽุฑูŽุฌูŽ ู…ูู†ู’ู‡ูู…ู’ ู‚ูŽุฑู’ู†ูŒ ู‚ูุทูุนูŽุŒ ูƒูู„ู‘ูŽู…ูŽุง ุฎูŽุฑูŽุฌูŽ ู…ูู†ู’ู‡ูู…ู’ ู‚ูŽุฑู’ู†ูŒ ู‚ูุทูุนูŽุŒ ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุนูŽุฏู‘ูŽู‡ูŽุง ุฒููŠูŽุงุฏูŽุฉู‹ ุนูŽู„ูŽู‰ ุนูŽุดู’ุฑูŽุฉู ู…ูŽุฑู‘ูŽุงุชู ูƒูู„ู‘ูŽู…ูŽุง ุฎูŽุฑูŽุฌูŽ ู…ูู†ู’ู‡ูู…ู’ ู‚ูŽุฑู’ู†ูŒ ู‚ูุทูุนูŽุŒ ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ูŠูŽุฎู’ุฑูุฌูŽ ุงู„ุฏู‘ูŽุฌู‘ูŽุงู„ู ูููŠ ุจูŽู‚ููŠู‘ูŽุชูู‡ูู…ู’ ))

Daripada สฟAbdullฤh Ibnu สฟAmr ุฑูŽุถููŠูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู†ู’ู‡ูู…ูŽุง, beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ bersabda:

โ€œAkan keluar beberapa kelompok manusia daripada umatku dari arah Timur [Madinah], mereka membaca Al-Quran tetapi ia tidak melebihi kerongkong mereka (iaitu mereka tidak memahami Al-Quran dan nur Al-Quran tidak sampai ke hati mereka).

Setiap kali keluar satu tanduk [fitnah] daripada kalangan mereka, ia [akan] dipotong.

Setiap kali keluar satu tanduk [fitnah] daripada kalangan mereka, ia [akan] dipotong.

Sehinggalah beliau mengiranya lebih daripada sepuluh kali, [Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ bersabda:]

Setiap kali keluar satu tanduk [fitnah] daripada kalangan mereka, ia [akan] dipotong.

… [Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ berulang-ulang kali menyebutnya bagi memberi isyarat kepada fitnah yang berulang-ulang kali akan muncul dari Timur Madinah]…

… sehinggalah keluarnya si Dajjฤl pada sisa baki mereka.โ€

T: (Aแธฅmad (241H): al-Musnad), No. 27767 [Lafaz di atas] & 27864; (al-แธคฤkim (405H): al-Mustadrak สฟalฤ al-Saแธฅฤซแธฅayn), No. 8590 & 8657 dan beliau berkata: (ู‡ูŽุฐูŽุง ุญูŽุฏููŠุซูŒ ุตูŽุญููŠุญูŒ ุนูŽู„ูŽู‰ ุดูŽุฑู’ุทู ุงู„ุดู‘ูŽูŠู’ุฎูŽูŠู’ู†ูุŒ ูˆูŽู„ูŽู…ู’ ูŠูุฎู’ุฑูุฌูŽุงู‡ูุŒ ููŽู‚ูŽุฏู ุงุชู‘ูŽููŽู‚ูŽุง ุฌูŽู…ููŠุนู‹ุง ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽุญูŽุงุฏููŠุซู ู…ููˆุณูŽู‰ ุจู’ู†ู ุนูŽู„ููŠู‘ู ุจู’ู†ู ุฑูŽุจูŽุงุญู ุงู„ู„ู‘ูŽุฎู’ู…ููŠู‘ูุŒ ูˆูŽู„ูŽู…ู’ ูŠูุฎู’ุฑูุฌูŽุงู‡ู); (Abลซ Dฤwลซd al-แนฌayฤlisฤซ (204H): Musnad Abฤซ Dฤwลซd al-แนฌayฤlisฤซ), No. 2407; (Abลซ Nuสฟaym al-Asbahฤnฤซ (430H): แธคilyat al-Awliyฤสพ wa แนฌabaqฤt al-Aแนฃfiyฤสพ), No. 7883; (Ibn สฟAsฤkir (571H): Tฤrฤซkh Dimashq), No. 311, 313 & 315 dan lain-lain. [Status: แธคasan atau แนขaแธฅฤซแธฅ li ghayrih]

Nota:

[1] Hadis ini merujuk kepada golongan Khawฤrij kerana Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ menyifatkan mereka sebagai golongan yang membaca Al-Quran tetapi tidak memahaminya.

[2] Hadis ini juga menjadi dalil bahawa fitnah golongan Khawฤrij akan sentiasa berulang-ulang sehingga ke zaman Dajjฤl dan mereka akan menjadi pengikutnya kelak di akhir zaman.

[3] Tiga (3) ciri-ciri utama golongan Khawฤrij ialah:

[i] mentashbihkan Allah (menyerupakan Allah dengan makhluk).

[ii] merendahkan Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ.

[iii] mengkafirkan para muslimin.

Dengan ketiga-tiga ciri di atas, maka tidaklah menjadi satu kehairanan bahawa mereka akan menjadi pengikut Dajjฤl apabila ia muncul kelak.

PENUNTUT ILMU – Hadis-hadis Rasulullah ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ Berkenaan Golongan Khawฤrij

Dr ABDULLAAH JALIL

03/06/2024 Posted by | Uncategorized | Leave a comment