Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Hilangkan Bisa, Lenguh Sendi, Gangguan Mahkluk Halus, Cuba Petua Ni.

Cara ini digunakan untuk menghilangkan bisa dalam badan, lenguh sendi, sakit belakang, sakit kepala, susah tidur malam dan banyak lagi khasiatnya antaranya menghindarkan gangguan makhluk halus.
Caranya mudah sahaja.

1-Beli 1pack Ais, masukkan ke dalam baldi Dan di campurkan Air sedikit dalam baldi tersebut..
2-Perahkan Limau Nipis@Limau purut dalam 4 ke 5 biji dalam baldi

Sebelum Mandi Anda baca:

Al-Fatihah 3x
Al-Ikhlas 3x
Dan Selawat 3x..

Sebaiknya baca ayat suci ini angkat baldi di luar bilik air dahulu selesai baca mandi.

Sebaiknya mandi ini buat bilasan terakhir, mandi dulu dengan Air biasa baru mandi air limau ini. Mula Mandi Dari kepala, lebihkan siram di belakang tengkuk dan bahu.

Sekiranya anda ada gangguan, anda akan rasa seperti angin keluar dari belakang tengkuk anda. badan, kepala akan menjadi ringan. Sekiranya anda sedawa atau muntah selepas mandi, dinasihatkan dapatkan rawatan Islam berhampiran.

Mandian ini hanya alternatif dalam merawat pesakit, buang angin dan bisa dalam badan. Disarankan mandi sebaiknya waktu selepas subuh dan selepas maghrib.

Izin Allah inshaaAllah sembuh.

Semoga bermanfaat.

Sumber: Pusat Perubatan Islam Al-mujahidi

.

18/02/2017 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah, Informasi | Leave a comment

Malam Cinta Rasul membuka tirai tahun 2015

“Quote: Alhamdulillah majlis yang memakan kos Rm 200 000 dapat mengumpul kutipan derma sebanyak Rm 325 000 khas untuk mangsa banjir di seluruh Malaysia”.

Alhamdulillah, tahun 2015 kita sambut dengan majlis yang lebih barakah dan semoga menjadi titik permulaan yang lebih baik pada dunia Islam amnya dan Malaysia khasnya. Selepas kita asyik disogok dengan hiburan ja sempena sesuatu event terutama bila tahun baru, tahun ni ada insan2 yang berjiwa besar berjaya mengetengahkan idea hebat iaitu Malam Cinta Rasul. Harapan saya, ia menjadi titik perubahan dan membuka mata orang lain terutama penganjur a.k.a kerajaan.

Sebenarnya event Malam Cinta Rasul yang suci murni ni ada juga tentangannya.. Maklumlah sekarang rakyat dan negara kita diuji dengan banjir hebat dan mendatangkan kerugian berjuta ringgit. Jadi eloklah wang yang banyak disalurkan untuk membantu mereka. Namun, majlis yang baik terutama untuk mendekatkan ummah dan memohon rahmat Allah tidak sama sekali merugikan malah mendatangkan banyak faedah.

MALAM_CINTA_RASUL_POSTER_SYED_MEHDAR 2014

Tempat majlis pun tempat yang sering dijadikan pesta tah apa2, iaitu Dataran Merdeka. Jadi semoga ia bakal mensucikan dan mendapat pengampunan dari Allah atas kealpaan kita selama ni. Korang boleh baca artikel di sini pasal Malam Cinta Rasul di sini. Alhamdulillah majlis yang memakan kos rm200 000 dapat mengumpul kutipan derma sebanyak rm325 000 khas untuk mangsa banjir di seluruh Malaysia.

Antara intipati artikel tu,

Tidak peduli dengan kritikan terhadap penganjuran program tersebut, Syed Mehdar berkata paling penting, niat mereka adalah mendapat keredhaan Allah.

Katanya, segala musibah yang diterima rakyat Malaysia seperti bencana banjir yang amat dashyat itu berpunca daripada kemungkaran umat Islam menyimpang daripada ajaran Islam.

“‎Bala yang kita terima ini adalah peringatan daripada Allah, bukan kerana membenci namun satu bentuk ingatan supaya janganlah kita mengingkari ajarannya.

“Kerana kita tengok tahun 2014 ini pelbagai bala diterima rakyat Malaysia yang sebenarnya daripada perbuatan kita sendiri dan kerana tidak mempertahankan kesucian kalimah Allah, membenarkan lelaki berpakaian wanita, jadi dengan penganjuran seumpama ini, dapat membuat kita bermuhasabah dan insaf,” katanya.

“Islam itu juga indah, jadi kita galakkan program begini untuk mendoakan keselamatan negara supaya jauh daripada bencana,” katanya.

YPC bekerjasama dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP), TV Alhijrah dan Pertubuhan Kebajikan dan Rekreasi Richworks Group Sdn Bhd (Richwell) dalam menganjurkan program malam tadi.

Fitrah manusia sukakan kebaikan.. Kalau banyak orang yang buat baik, insyaAllah ramailah mengikut yang menjadi baik. Jadi, jomlah kita sebarkan kebaikan dan menjadi contoh yang baik buat orang lain. Ada yang nampak orang muda, mat motor pun aminkan doa masa majlis berlangsung. Baguslah tu. Semua orang nakkan kebaikan dan keberkatan Allah.

Apa azam 2015 anda? Adakah azam 2015 kita adalah untuk mencapai azam 2014 ? Azam 2014 pula sebenarnya dari 2013 sebab kita gagal nak capai masa tu dan juga merupakan azam yang kita dah tulis masa 2012. Haha !! Pening? Dah tak dapat nak capai..kita revise lah kan dengan strategi baru. Nampaklah kita komited nak capai tu!

Azam 2015 saya.. banyak ! Antaranya, harus lebih FOKUS dengan apa yang saya dah RANCANG ! Menjadi hamba yang lebih baik pada Pencipta saya, iaitu Allah s.w.t. Memberi manfaat buat orang lain dengan membantu lebih ramai orang. Doakan saya yaa..

Nukilan,

Ida Khairani

07/01/2015 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah, Berita dan Isu Semasa, Ibadah, Politik dan Dakwah, Q & A (Soal Jawab) | | Leave a comment

>Apakah Program BondaMama ?

>

Yayasan Pembangunan Nur Hikmah
16-3, Jalan Mesra Niaga,
Taman Mesra43000 Kajang,
Selangor Darul Ehsan
Tel : 03-8733 2411 Fax : 03-8733 2967
Website : http://www.bondamama.com/
Email : info@bondamama.com

PENGENALAN Program BondaMama ini adalah satu lagi inisiatif dari Yayasan Pembangunan Nur Hikmah (YPN) bagi menggerakkan satu langkah kearah masyarakat yang lebih seimbang dari segi ekonomi dan juga tanggungjawab sosial. Antara tujuan program ini ialah :

  • Mengujudkan peluang pekerjaan dari rumah untuk suri rumah sepenuh asa
  • Menyediakan peluang bagi ibu-ibu serta penjaga untuk mendapatkan pengasuh yang sesuai untuk anak-anak mereka
  • Menyemarakkan jaringan kasih sayang antara anak, ibu dan pengasuhmereka.
  • Menyediakan asas asuhan yang sesuai untuk anak-anak
  • Mengeratkan silaturahim sesama wanita dalam kejiranan mereka

BAGAIMANAKAH PROGRAM BONDAMAMA INI BERFUNGSI ?

Program BondaMama adalah program yang dijalankan secara online. Ianya akan dilaksanakan mengikut peringkat berikut :

  • Ibu bapa anak akan mendaftar di laman web BondaMama.com dengan memberikan butir-butir peribadi serta anak mereka. Mereka akan mendaftar sebagai MAMA. Tujuan pendaftaran ini adalah bagi mendapatkan pengasuh yang sesuai dan terdekat dengan tempat tinggal mereka.
  • Suri rumah sepenuh masa yang mampu serta ingin menjadi pengasuh dikehendaki mendaftar dilaman sebagai BONDA . Tujuan pendaftaran ini adalah bagi melihat peluang bagi menjadi pengasuh kepada anak-anak jiran mereka.
  • YPN kemudiannya akan menganjurkan kursus sehari bagi para bakal BONDA bagi memberi pendedahan mengenai kaedah-kaedah penjagaan anak. Kursus adalah dengan kerjasama Unit Pendidikan Berterusan UNIVERSITI MALAYA untuk melayakkan anda menerima sijil yang diiktiraf. Sedikit yuran akan dikenakan. Selepas menamatkan kursus satu hari tersebut para suri rumah akan dianugerahkan pangkat BONDA dan mereka telah melayakkan diri untuk menjadi pengasuh melalui program BONDAMAMA
  • BondaMama.com kemudiannya akan membuat pemadanan (matching) antara MAMA dan BONDA berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan seperti lokasi dan kemampuan.
  • Apabila telah mendapat persetujuan antara MAMA dan BONDA maka program asuhan akan bermula dengan dikawalselia oleh pihak BondaMama.com
  • Kadar yuran yang dikenakan ialah diantara RM120.00 hingga RM180..00 mengikut ciri-ciri serta syarat-syarat yang ditetapkan oleh BondaMama.
  • Yuran adalah dalam bentuk bulanan dan dibayar kepada BondaMama.com yang kemudiannya akan dibayar kepada BONDA . Pihak BondaMama.com akan mengenakan caj perkhidmatan sebanyak 10% dari jumlah yuran bagi tujuan sumbangan kepada Tabung Pendidikan YPN.

Jika anda seorang ibu / bapa / penjaga dan memerlukan orang untuk mengasuh baby / anak anda , daftarlah di BondaMama.com sebagai MAMA

Jika anda seorang surirumah sepenuh / separuh masa dan berminat untuk menjaga baby / anak jiran anda , daftarlah di BondaMama.com sebagai BONDA

BondaMama.com akan memadankan anda supaya kita dapat memeriahkan kemaufakatan ini.Layari http://www.BondaMama.com untuk keterangan lanjut




12/06/2009 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah | Leave a comment

>

MEMINDAHKAN KONSEP RKH & RSK KE KAWASAN BANDAR (LEMBAH KELANG)

Hasil dari maklum balas netters terhadap Konsep Pendidikan yang diketengahkan oleh Rumah Kasih Rarmoni (RKH)dan Rumah Siraman Kasih (RSK) pihak kami bercadang untuk memindahkan konsep ini ke kawasan bandar, dan kawasan yang dipilih ialah kawasan Lembah Kelang. Maklumat untuk usaha ini telah dan sedang pihak kami kumpulkan agar usaha amal ini dapat berjalan dengan lancar.

Rasional usaha ini dibuat ialah atas dasar berikut:

1. Terdapat golongan miskin dan miskin tegar di bandar kerana kos sara hidup yang tinggi.

2. Ramai juga golongan Asnaf Zakat berada di kawasan Lembah Kelang.

3. Terdapat juga golongan Anak Yatim dan anak-anak Ibu Tunggal yang tidak terbela di kawasan bandar.

4. Terdapat banyak rumah2 banglow terbiar, daripada terbiar elok dimenafaatkan untuk penempatan golongan-golongan di atas. Ada saham untuk pemilik rumah berkenaan.

5. Warga Lembah Kelang yang berkemampuan agak sibuk untuk pergi menzirahi rumah-rumah amal yang terpencil. Usaha ini memudahkan golongan ini untuk menziarahi dan menyumbang kepada mereka.

6. Tenaga sukarelawan yang ramai terdapat di Lembah Kelang

Bagi merealisasikan hasrat murni ini tuan/puan boleh menyumbang dalam berbagai cara:

1. MEMBIAYAI:

A. Sewaan bulanan bangunan

B. Bil-bil utiliti

C. keperluan dapor

D. Belanja persekolahan pelajar

2. MEMBIAYAI ASET TETAP (TERPAKAI atau BARU):

A. Katil dan tilam untuk asrama

B. Keperluan dapur asrama

C. Keperluan bilik-bilik : Dewan utama dan bilik-bilik

D. Kerusi dan meja untuk kelas Tadika & Kafa/Tuisyen

E. Kenderaan (van/bas) bagi pengangkutan dari asrama ke tadika/sekolah

3. BANGUNAN UNTUK DIWAKAF-GUNA:

Mencari tuan-tuan rumah yang ingin MEWAKAF GUNA rumah yang sesuai untuk di duduki oleh seramai 20 hingga 40 orang pelajar, berumur di antara 5 hingga 12 tahun.

4. MENDAFTAR SEBAGAI SUKARELAWAN:

A. Tenaga pengajar/tuisyen/guru agama

B. Pengendali laman web

C. Tenaga perhubungan bagi usaha menacari penaja dan dana

D. Wakil perhubungan bagi kerja-kerja pendaftaran dengan JKM dan PPD

5. DOA MENDOAKAN

Pasanglah niat yang ikhlas untuk bersama dalam usaha amal ini dan sama-samalah kita doa mendoakan sesame kita agar segala usaha yang kita lakukan akan dinilai oleh ALLAH sebagai satu AMAL TAQWA untuk bekalan kita bersama di hari AKHIRAT kelak. Amin Ya Rabbal Alamin.

Kami rasa inilah masa yang sesuai untuk kita mula bergerak, kerana persekolahan sesi 2008 akan berakhir tidak lama lagi, dimana anak-anak di Tadika (RKH) yang ada sekarang akan mendaftarkan diri ke Sekolah Kebangsaan pada sesi 2009 dan anak-anak di asrama Sekolah Rendah (RSK) akan membuat persiapan untuk kemasukan musim persekolah baru.

Sekiranya ada apa-apa cadangan dan sumbangan sila hubungi :

Puan Mazlina : 019-3133430

Ustaz Zahari : 013-3303430

Lamanweb: www.rumahamal.org/wakaf.htm

Sekian, semoga yang membantu akan dibantu, wassalam.

Yang berusaha,

ROHANA BT. ALI

Emal: pengurus@ummuain.com

Penasihat RKH & RSK

Lamanweb: www.ummuain.com/rumahamal.htm

P/S:

1) JANGAN BUANG, pakaian dan kasut sekolah anak anda yang masih elok, pihak kami akan membuat hebahan untuk sumbangan keperluan tersebut menjelang KEMPEN MARI KESEKOLAH nanti !!!

2) Ingin dapatkan kuliah siri MiNDA:

“BERSYUKUR ITU LEBIH BERAT DARI BERSABAR”

Silalayari: http://www.rumahamal.org/Syukur_Sabar.htm

13/11/2008 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah | Leave a comment

Rumah Anak Yatim & Miskin Perlu Bantuan

>

Bismillahirrahmanirrahim


Rumah Anak Yatim & Miskin Perlu Bantuan


Rumah anak-anak yatim & miskin Yayasan Nurul Iman, Manjoi, Ipoh perlukan bantuan anda Yayasan Nurul Iman 359 A-B, Lorong Dato, Kg Manjoi, 30200 Ipoh Perak Darul Ridzuan

NO AKAUN MAYBANK ATAS NAMA RUMAH JAGAAN ANAK-ANAK YATIM NURUL IMAN :

508225215570

31/08/2008 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah | Leave a comment

>Yayasan Pembangunan Nur Hikmah perlu Bantuan

>

Asalamualaikum wbt, Umat Islam akan menyambut Ramadan tidak lama lagi. Bulan yang barakah itu akan menjadi bulan bagi semua umat Islam berlumba-lumba membuat kebajikan higga ketahap maksima. Anak-anak yatim juga tidak ketinggalan menerima limpahan barakah tersebut. Syarikat-syarikat dan orang persaorangan sudah mula menghantar jemputan berbuka puasa. Alhamdulillah dengan perkembangan yang sihat ini. Selain dari berbuka puasa, anak-anak yatim juga perlu dihidangkan dengan makanan untuk bersahur. Yayasan Pembangunan Nur Hikmah pada tahun ini akan menyediakan makanan untuk sahur kepada lebih kurang 350 orang anak-anak yatim, miskin dan anak-anak terbiar di 6 buah rumah dan juga diluar rumah jagaan.

Rumah / Asrama jagaan yang sedang dibantu oleh Yayasan Pembangunan Nur Hikmah adalah seperti berikut :
1. Rumah Jagaan Nurul Iman, Manjoi, Ipoh, Perak
2. Rumah Jagaan Darul Qana’ah, Gombak
3. Asrama Penyayang Nur Iman, Setapak, Kuala Lumpur
4. Rumah Jagaan Nur Hikmah, Kajang
5. Pondok Penyayang Raudah, Gombak 6. Persatuan Anak-Anak Yatim Flat Sri Sabah, KL
Perbelanjaan bagi setiap satu hidangan sahur untuk seorang kanak-kanak adalah dalam anggaran RM6.00. Pada tahun ini sajian sahur ini akan disalurkan melalui Program Mangkuk Tingkat yang diuruskan oleh pihak yayasan.
Yayasan Nurhikmah menjemput anda yang prihatin dan ingin berbuat kebajikan untuk menyumbang kepada TABUNG SAHUR anak-anak yatim , miskin dan anak-anak terbiar. Disamping itu juga pihak yayasan turut membantu golongan warga emas dan OKU. Anda boleh menyalurkan sumbangan melalui Tabung Sahur Yayasan Pembangunan Nur Hikmah. Sila layari www.mangkuktingkat.com Selain dari sumbangan diatas, kami juga menjemput anda untuk menghulurkan apa saja bentuk sumbangan, samada dalam bentuk wang ringgit, material atau tenaga sukarelawan. Sila berhubung terus ke email presiden@nurhikmah.org.my untuk tujuan tersebut. Kami Yayasan Pembangunan Nur Hikmah mengucapkan jutaan terima kasih diatas sokongan dan sumbangan anda. Semoga Allah swt memberkati usaha-usaha kita. Wasalam RENUNGAN: Hadith : Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”Sebaik-baik rumah kaum muslimin ialah rumah yang ada anak yatim yang diasuh dengan baik dan sejahat-jahat rumah kaum muslimin adalah rumah yang ada anak yatim yang selalu diganggu dan disakiti hatinya.” Riwayat Ibnu Majah Huraian i) Penghormatan dan bantuan kepada anak yatim mestilah dijaga terutama mereka yang terdiri daripada keluarga yang susah kerana anak yatim begitu memerlukan perhatian yang sewajarnya dalam meneruskan kehidupan sebagaimana yang dirasai oleh anak-anak yang lain. Mereka begitu rindukan belaian kasih sayang dan juga keprihatinan semua pihak agar mereka turut gembira. ii) Rasulullah s.a.w juga merupakan anak yatim di mana bapanya Abdullah meninggal ketika umurnya 2 bulan dalam kandungan. Manakala ibunya Aminah pula meninggal ketika baginda baru berumur 6 tahun iaitu ketika usia seseorang itu dahagakan kasih sayang seorang ibu. Datuknya Abdul Muttalib turut meninggalkan baginda ketika usia baginda 8 tahun. iii) Allah turut menyebut bagaimana keadaan nabi dan bagaimana pula Allah membantu baginda sehingga menjadi pemimpin yang teragung. Firman Allah dalam ayat 6 – 11 surah ad-Duha yang bermaksud : “Bukankah Dia yakni Allah mendapati engkau wahai Muhammad yatim piatu lalu Dia memberikan perlindungan. Di dapatiNya engkau mencari-cari jalan kebenaran lalu Dia memberikan petunjuk. Didapati-Nya engkau miskin lalu Dia memberikan kekayaan. Oleh itu, janganlah engkau mengasari anak yatim. Jangan engkau menengking orang yang meminta pertolongan. Maka hendaklah engkau menyebut-nyebut nikmat Tuhanmu sebagai tanda syukur kepadaNya.” iv) Islam melarang umatnya daripada mengkhianati dan menghina anak yatim. Tetapi hendaklah memastikan agar hak mereka dalam memiliki harta, ilmu dan kasih sayang sentiasa terjaga. Pastikan mereka lahir sebagai anak yang soleh yang mampu membantu ibu atau bapa mereka yang telah meninggal dunia kerana sesungguhnya membiarkan mereka bererti kita telah mengkhianati agama dan menghina mereka bererti kita turut membenci Rasulullah s.a.w yang juga merupakan anak yatim piatu. Oleh itu bimbinglah mereka ke jalan yang diredhai Allah dan jauhilah mereka daripada jalan kesesatan. Allah telah memberi amaran melalui firmanNya dalam Ayat 1-2 Surah al-Ma’un yang bermaksud : “Tahukah engkau tentang orang yang mendustakan agama. Dia ialah orang yang menindas serta berlaku zalim terhadap anak yatim !”
……………………………………………………………………….
MELALUI MAYBANK2U Sumbangan boleh disalurkan melalui MAYBANK2U kedalam akaun KHIDMAT NURHIKMAH 564306010030 , letakkan alamat email presiden@nurhikmah.org.my.

MELALUI CIMB ONLINE
Caranya ialah :
2. Pilih Pay Bills
3. Pilih Akaun Anda (Payment From)
4. Pilih Payment To >> Payee List
5. Pilih Yayasan Pembangunan Nur Hikmah
6. Masukkan Nama Anda (optional)
7. Masukkan Contact No. (optional)
8. Masukkan Jumlah
9. Tekan Submit

22/08/2008 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah | Leave a comment

>Bantuan Derma Tabung Pembinaan Surau

>

Kepada sesiapa yg nak buat amal jariah…....

Assalamualaikum Warahmatullahhi Wabarakaatuh. . dan salam sejahtera kepada sahabat-sahabat semua.. Saya, guru pendidikan Islam dari SMK Seri Selayang, Jln Sungai Tua, Batu Caves, ingin memohon jasa baik sahabat semua untuk menyalurkan sedikit derma bagi tabung pembinaan surau di sekolah saya. sahabat, sesungguhnya fadhilat dan kelebihan yang Allah akan berikan kepada orang yang suka bersedekah adalah sangat besar. Apatah lagi derma untuk membina rumah Allah untuk anak-anak kita. Tidak perlulah saya menghuraikan lagi kerana sahabat semua lebih arif dari saya. Oleh itu, saya sebagai wakil kepada pengetua dan warga SMEKSES dengan penuh merendah diri, mengalu-alukan sumbangan derma dari pihak sahabat sekalian. Seandainya ada yang berminat untuk menderma fasiliti seperti PA Sistem, jubin, dan sebagainya, pihak kami mengalu-alukan juga. Sahabat yang dihormati sekalian, Sebelum ini, pelajar-pelajar ini hanya menggunakan kelas yang diubahsuai menjadi surau untuk solat berjemaah. Masalah timbul apabila pelajar Islam yang ingin menunaikan amali solat yang menggabungkan banyak kelas dalam satu masa tidak dapat dijalankan kerana kekurangan ruang. Dengan terbinanya surau ini diharap dapatlah kita membantu melicinkan lagi proses pengajaran dan pendidikan Islam dikalangan anak-anak kita. Diharap, sahabat semua sudi untuk memberi sumbangan kepada pembinaan surau ini. Sebarang pertanyaan boleh lah hubungi saya : Azlina – 0172816580 Cara derma :

1. Money order/cek/postal order

Pengetua SMK Seri Selayang

dan di alamatkan kepada

Tabung Surau SMK Seri Selayang, Jalan Sg Tua 68100 Batu Caves Selangor

2. Bank-in terus ke

a ) Malayan Banking Berhad (MBB) No akaun 012156311186.

b ) Bank Islam Malaysia Berhad : 14069010015815

Sumbangan juga boleh mendapat pelepasan cukai pendapatan,No Rujukan LHDN 01/35/42/51/ 179-7

Segala kerjasama dari semua sahabat saya ucapkan jutaan terima kasih. Wassalam.

22/08/2008 Posted by | Bantuan dan Amal Jariah | Leave a comment

   

%d bloggers like this: