Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

ASWAJA vs WAHABI

WAHABI SAYS:

Taqrir nabi terhadap bilal xbleh dijadikan hujah untk amalan2 yg muncul selepas nabi wafat sebab taqririyyah cuma berlaku ketika baginda masih hidup je

ASWAJA JAWAB
Kalaulah kita tidak boleh melakukan perkara yg belum diajarkan oleh nabi sudah tentu nabi tidak akan mentaqrir perbuatan Bilal kerana sudah sangat jelas bahawa perbuatan Bilal itu sudah salah sejak dari asalnya.Jadi pengajaran yg dapat diistimbat dr taqrir nabi itu ialah bukan semua perkara yg belum diajarkan oleh nabi itu salah.Salah atau tidak bukan berdasarkan kepada telah diajarkan oleh nabi atau belum tapi berdasarkan adakah bercanggah dgn dalil dalil am atau tidak.Oleh kerana perbuatan Bilal itu baik dan tidak bercanggah dgn dalil dalil am maka sebab itulah nabi taqrir.

WAHABI SAY:

Bab ibadat kita xbleh ikut kepala sdiri. Mcmana kita nk tau Tuhan iktiraf semua tu kalu bkn melalui dalil or taqrir dari nabi? Masa tu islam belum lengkap & wahyu pun sdg turun. Byk je amalan2 dari sahabat yg nabi approve. Skrg semua tu dh tertutup sebab nabi dh wafat & agama ni pun telah sempurna. Apa2 yg xjadi sebahagian dari agama pd masa tu skrg pun tetap takkan jadi sebahagian dari agama

ASWAJA JAWAB:

Itulah gunanya Al Quran dan sunnah.Itulah neraca kita sekarang.So kalau perkara baru kita timbang dengan neraca Al Quran dan sunnah dan didapati tidak bercanggah dgn dalil dalil am bererti perkara baru itu hukumnya harus tak kira samada dalam masalah ibadat atau muamalat.Sebab Al Quran telah sempurna diturunkan dan nabi pun dah wafat maka berdasarkan kepada Al Quran juga ayat yg berbunyi
فاعتبروا يا أولى الألباب
Maka ambil pengajaranlah wahai orang orang yg mempunyai akal fikiran

Maka para ulama telah setuju utk mengguna pakai hukum kias dalam masalah perkara perkara baru.Bila kias digunakan maka kias itu kita kiaskan berdasarkan kepada dalil dalil am.

WAHABI SAYS:

Ok kenapa imam nawawi menghukum solat raghaib sbg bidaah? Kalu nk kira xbercanggah tu dgn dalil2 am. Solat je pun.Sorry tak ada kias dalam ibadat.

ASWAJA JAWAB:

Imam nawawi bukan menentang tentang solat tu.Tapi imam nawawi menentang pengkhususan waktu.Sebab ada hadis yg melarang mengkhususkan solat sunat pada waktu waktu tertentu seperti pada malam jumaat dan lain lain.Kalau engkau kata tak ada kias dalam ibadat ertinya tertutuplah pintu ijtihad dalam bab ibadat.Padahal pintu ijtihad adalah terbuka dalam semua amalan dalam Islam.Nabi sendiri telah membuka suatu wawasan utk kias dalam ibadat.Ini dalam peristiwa seorang telah bwrtanya kepada Rasulullah bahawa ibunya telah berniat utk haji tetapi telah meninggal sebelum sempat dia mengerjakannya.Lalu Raaulullah berkata jika ibumu berhutang adakah kamu wajib membayarkan hutang bagi pihaknya?Dia menjawab sudah tentu.Lalu Raaulullah berkata maka hutang Allah itu terlwbih berhak utk dilunaskan.Di sini nabi telah mengkiaskan kewajiban membayar hutang dengan mengerjakan haji.Kalau tidak ada kias dalam ibadat mengapa nabi mengkiaskan membayar hutang dgn haji?Semasa muaz diutuskan ke yaman baginda telah bertanya kepada muaz dengan apa kamu akan menghukum.Muaz telah menyebutkan usul usul fatwa di hadapan Raaulullah termasuklah kias.Tidak dinyatakan kias itu adakah hanya dalam bab muamalat sahaja atau semua termasuk ibadat.Yg nyata drp peristiwa itu kias adalah masuk dalam semua bab termasuk ibadat.Kalau ibadat tidak boleh diijtihadkan dan tidak boleh memakai kias sudah tentu Rasulullah menerangkan kepada kita.Tapi tak ada pulak pengecualian tidak boleh ijtihad atau menggunakan kias dalam ibadat sepanjang Rasulullah hidup termasuklah dalam kes muaz yg tersebut

WAHABI SAYS:

Tu kisah masa nabi belum wafat… lani ko nak mintak sape yg mngesahkn qiyas ko tu?

ASWAJA JAWAB:

Itulah namanya ijtihad boleh salah boleh betul.Jika betul dapat 2 pahala dan jika salah dapat 1.Wahhabi menolak kias dalam ibadat bererti wahhabi sesat kerana tidak mengikuti petunjuk Rasulullah dalam hal ini dan tidak mengikut teladan salafusaleh

WAHABI SAYS:

Ulama2 mazhab syafie mmg tolak qiyas dlm ibadat syeikh

ASWAJA SAYS:

Mana kata ulama syafie tolak kias dalam ibadat.Ulama syafie menetapkan disunatkan melafaskan usolli dalam solat dll melafaskan niat.Itu adalah berdasarkan kepada kias.Korang mudah kena tipu dgn wahhabi sebab korang tak belajar usulfiqh dan kaedah kaedahnya.Ulama wahhabi aku bukan nak cakap apalah kebanyakan mereka tidak jujur dan menipu

WAHABI:
Sekejap..sekejap..aku nak terberak laa…nanti kita sembang lagi k ?

ASWAJA:..???

FB Ilham Othmany

30/03/2019 - Posted by | wahabi

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: