Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

PEMIKIRAN LIBERALISME DALAM WACANA AGAMA DAN ANCAMANNYA DI MALAYSIA SIRI V.

Oleh: Muhammad Rashidi Wahab (UniSZA)

PERMULAAN AGENDA LIBERALISME DI MALAYSIA
Sejarah awal sebelum tertubuhnya suruhanjaya Penubuhan InterFaith Commission (IFC) di Malaysia atau asalnya ialah Inter Religious Council (IRC), adalah melalui slogan ‘dialog antara agama’, dengan agenda ini telah dipelopori oleh Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism (MCCBCHS) yang ditubuhkan pada tahun 1983 dan Christian Federation of Malaysia (CFM) ditubuhkan pada tahun 1985.
Malah Institut Kajian Dasar (IKD) turut ditubuhkan pada tahun 1985 yang bertujuan untuk melahirkan kebangkitan kebudayaan, pembentukan masyarakat madani dan mempromosi interaksi antara negara-negara Asia Tenggara dan di luarnya. Manakala Sisters in Islam (SIS) pula ditubuhkan pada tahun 1988 (didaftarkan pada 1993) bagi memperjuangkan isu² wanita Islam.
Diringkaskan, pada bulan Ogos 2001, Majlis Peguam telah menerima satu memorandum daripada MCCBCHS mencadangkan penubuhan IRC seperti sebuah badan berkanun yang mempunyai kuasa undang² yang boleh mengubah ajaran sesuatu agama akibat desakan penganut agama lain. Menurut cadangan tersebut, badan ini berfungsi mirip sebuah mahkamah dan segala keputusannya adalah muktamad ke atas agama yang bersabit.
IFC juga akan berfungsi seperti SUHAKAM yang menerima dan melayan aduan² berkaitan dengan agama termasuk aduan orang bukan Islam terhadap agama Islam dan orang Islam.
Berikut merupakan kandungan memorandum IFC yang dibentangkan pada bulan Januari 2005, iaitu:
a) Orang Islam hendaklah diberi HAK MURTAD tanpa permohonan ke Mahkamah Syariah. Ini adalah hak yang diberi Artikel 11 Perlembagaan. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh mahkamah syariah tetapi dikendalikan oleh mahkamah sivil.
b) Seseorang ANAK yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.
c) Orang² bukan Islam yang telah memeluk agama Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali kepada agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh dikenakan tindakan undang-undang.
d) Tidak perlu dicatatkan dalam KAD PENGENALAN seseorang Muslim bahawa dia beragama Islam.
e) Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin BERKAHWIN dengan orang Islam. Orang Islam dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa dikenakan apa² tindakan undang².
f) Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan HAK JAGAAN ANAK.
g) Orang² yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut HARTA PUSTAKA-NYA selepas kematiannya.
h) Kerajaan hendaklah menyediakan DANA yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah² ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.
i) Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan² suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.
j) Bible dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.
k) Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.
l) Program² berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing².
m) Orang² Islam yang membayar ZAKAT tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang hasil zakat sepatutnya digunakan untuk keperluan orang² bukan Islam.
n) Sepatutnya Islam tidak tersebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.
Kandungan memorandum IFC ini adalah contoh terbaik bagi menjelaskan ancaman serta campur tangan orang bukan Islam dalam urusan ummat Islam di Malaysia, dengan dibantu oleh golongan Islam Liberal antaranya SIS dan ditaja oleh penaja luar seperti Konrad Adenauer Foundation (KAF) dan Malaysian Interfaith Network (MIN). Kesan langsung atau tidak langsung daripada memorandum ini boleh dilihat dalam beberapa isu, contohnya dalam kes Lina Joy (1997-2007), Kumpulan Artikel 11 (2004), Katrika (2009) dan lain².
Walaupun IFC dikatakan telah dimansuhkan, namun agendanya terus berjalan sehingga kini, cumanya ia didatangkan dalam pelbagai bentuk dan wajah yang berbeza, tetapi matlamatnya masih sama, seperti penubuhan Majlis Perundingan Agama (MPI). Terkini, penubuhan Jawatankuasa Mempromosikan Persefahaman dan Keharmonian Antara Penganut Agama (JKMPKA) juga perlu diberikan perhatian.
Selain itu, agenda ini diteruskan lagi oleh COMANGO (Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process) ialah sebuah gabungan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Malaysia yang mengemukakan laporan hak asasi manusia ke proses Semakan Berkala Sejagat Majlis Hak Asasi Manusia di bawah PBB pada 24 Oktober 2013 di Geneva. Gabungan ini disertai oleh 54 NGO Malaysia, termasuk juga beberapa NGO liberal seperti SIS, dan hanya 12 NGO sahaja berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS).
Proses ini bertujuan mengkaji dan meneliti perkembangan serta prestasi isu-isu yang melibatkan hak asasi manusia sejak tahun 2009 terhadap 193 buah negara-negara anggota PBB antaranya Malaysia. Antara tuntutan yang dibuat oleh COMANGO ialah:
a) Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR). Dalam Artikel 18 ICCPR mengandungi the rights of religious freedom (kebebasan beragama). Kebebasan untuk memilih agama atau kepercayaan termasuk hak seseorang untuk menukar agama yang dianuti.
b) Malaysia digesa untuk menandatangani International Covenant on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD). Implikasi perkara ini akan mengheret kepada isu perkauman dan mencabar status quo yang melibatkan kedudukan orang Melayu dan Islam di Malaysia sepertimana yang terdapat dalam Perlembagaan Malaysia dan semangat kontrak sosial.
c) Malaysia digesa untuk mengiktiraf hak² Sexual Orientation and Gender Identity (SOGI) terutamanya hak² lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT). Implikasi perkara ini akan membawa kepada amalan kebebasan orientasi seksual songsang termasuk memberi kebenaran untuk mengiktiraf perkahwinan sesama jenis.
Agenda Liberalisme di Malaysia didapati bermula dengan gugatan awal datangnya daripada orang bukan Islam. Arus ini kemudiannya ditumpang oleh golongan Islam Liberal memandangkan kebanyakkan tuntutan yang dikemukakan oleh orang bukan Islam adalah menyamai dengan agenda Liberalisme. Dari sudut lain, orang bukan Islam boleh mengambil manfaat dari golongan Islam Liberal, seolah² tuntutan mereka turut disokong oleh orang Islam sendiri, dengan menonjolkan sokongan daripada golongan Islam Liberal.
Desakan ini walaupun pada awalnya nampak kecil, namun lama-kelamaan ia menjadi semakin besar dan membarah. Jika dahulu jumlah mereka adalah sangat kecil dan sedikit, terkini mereka bergerak dalam jumlah dan kumpulan yang besar.
…..bersambung VI

Penulis: Muhammad Rashidi Wahab. Pusat Pengajian Usuluddin, Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Kampus Gong Badak, 21300 Kuala Nerus, Terengganu.

29 June 2018 - Posted by | Bicara Ulama, Informasi, Politik dan Dakwah

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: