Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

Solat Rawatib Sewaktu Musafir

[Diterjemahkan daripada Shafiifiqh.com: http://www.shafiifiqh.com/praying-rawatib-while-traveling/ Saya berusaha melakukan terjemahan secara tepat, namun, hanya Allah yang sempurna. Jika saya ingin lakukan penambahan fakta, saya akan condongkan perkataan yang saya tambah dan huruf akan saya warnakan dengan warna merah].

Soalan:

Assalamualaikum wbth. Apakah hukum bersembahyang solat sunat yang berkaitan dengan sembahyang wajib sewaktu musafir?

– Soalan daripada Emiriah Arab Bersatu (UAE)

Jawapan:

Waalaikumussalam wbth.

Di dalam Raudah At-Talibin (1/338, Al-Maktabah Al-Islami terbitan ke-3), Imam Nawawi menyebut, adalah sunat bagi seseorang untuk sembahyang sunat rawatib (solat sunat sebelum dan selepas solat fardu) sewaktu musafir.

Di dalam Khabaya Al-Zawaya (page 63 Dar Al-Kitab Beirut, edisi pertama), Imam Al-Zarkashi menyebut bahawa perkara ini disebut di dalam Zawaid Al-Raudah pada penghujung kitab Saum Al-Tatawwu’. Dan Al-Syasyi menyebut yang demikian di dalam Al-Mu’tamad kepunyaannya.

Di dalam kitab Khabaya Al-Zawaya, kita dapati bahawa Imam Al-Zarkashi menyebut “pada penghujung kitab Solat Al-Tatawwu'” bukannya “pada penghujung kitab Saum Al-Tatawwu’.

Di dalam kitab Al-Bayan fi Mazhab Al-Imam Asy-Syafie (2/285 Dar Al-Minhaj) Imam Al-‘Imrani (Yahya bin Abu Al-Khair Al-Imrani) menyebut bahawa diriwayatkan daripada Ibnu Umar dan Ali bin Husain, bahawa sewaktu bermusafir, mereka tidak melakukan solat sunat sebelum dan selepas solat fardu. Imam Al-‘Imrani juga meriwayatkan bahawa Umar, Ali dan Ibnu Mas’ud melakukannya. Begitu juga, Imam Hasan Al-Basri menyebut bahawa sahabat Nabi saw menjaga amalan ini. Pandangan ini diriwayatkan daripada sumber-sumber hadis terawal, contohnya Ibnu Abi Syaibah di dalam Musannafnya, terdapat sebuah bab berkenaan dengan mereka yang tidak melakukan amalam ini dan terdapat sebuah bab berkenaan mereka yang melakukannya.

Di dalam kitab Al-Bayan fi Mazhab Al-Imam Asy-Syafie di dalam bab kecil “Solat Nawafil sewaktu Musafir”, Imam Al-‘Imrani menyebut: “Diriwayatkan daripada Ibnu Umar dan Ali bin Husain, bahawa sewaktu mereka bermusafir, mereka tidak melakukan solat sunat sebelum dan selepas solat fardu. Dalil kami (berkenaan dibolehkan melakukan solat sunat sewaktu musafir) adalah apa yang diriwayatkan “Rasulullah saw menunaikan solat sunat sewaktu bermusafir”. Dan seperti itu juga yang diriwayatkan daripada Umar, Ali dan Ibnu Mas’ud radhiallahu anhum. Dan Imam Al-Hasan Al-Basri menyebut, sahabat-sahabat Nabi saw apabila mereka bermusafir, mereka bersembahyang sunat sebelum solat wajib, dan begitu juga selepasnya.”

Di dalam Syarah Sahih Muslim (5/198 ), Imam Nawawi menyebut bahawa telah bersepakat ulama-ulama bahawa melakukan solat sunat sewaktu bermusafir adalah dibenarkan. Tetapi, ulama-ulama berbeza pandangan pada melakukan solat rawatib sewaktu bermusafir.

Dalilnya adalah sifat umum hadis yang menyebut berkenaan dengan solat rawatib, yang mana hadis-hadis ini diriwayatkan secara umum, terpakai sama sahaja kepada orang yang tidak bermusafir dan tidak.

Dan Allah sebaik-sebaik Yang Mengetahui.

[Perkongsian oleh Himayah Al-Kalantani]

 

Advertisements

9 December 2013 - Posted by | Ibadah, Q & A (Soal Jawab) | ,

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: