Fitrah Islami Online

Penyebar Ilmu dan Maklumat Islami

>Ibu tercekik tulang

> Nota: Aku dapat nie dari forwarded e-mail, sesiapa yg menulis benda nie aku rasa dia memang kelakar…….. and not only that the message were well presented……… Nice!!!!

Aku datang dari keluarga yg besar…16 adik beradik, bila sesekali berkumpul, dah tentu mak aku akan buat majlis makan besar-besar dan best-best!!! Dalam ramai2 adik beradik, bukan semua yg suka stail aku, apabila aku bawa gaya hidup “gaya pulang ke pangkal jalan'”…maka adalah yg tak kena sana sini…oh..

Masa makan, aku pun duduk lah cara Nabi..(rujuk ustaz) lalu ada yg sound:

“apahal duduk macam nak berlari ajer….”

“tak baik lutut tinggi pada makanan..”

” ni duduk ke nak berak nie..?”

Oleh sebab aku lelaki beriman, maka aku buat muka seposen…aku pun basuh tangan,

Nota untuk mua’alaf: sebelum makan sunnah Nabi
adalah basuh kedua2 tangan dan berkumur, insyaAllah jika korang amal
nie sebelum korang mati Allah akan mempermudahkan segala urusan hutang
piutang korang. 朒utang kereta/ rumah/ kahwin/ study/along bla bla bla!!

Sambung
balik, aku pun berpikir…ada baiknya juga Nabi tak makan pakai sudu @
garfu, kalau Nabi makan pakai sudu, susah pulak org miskin macam aku
nak ikut sunnah Nabi, nak pakai sudu material apa? stainless steel ke
inconnel 601? Nak pakai colour camne? matelic ke cooper?kan susah tu!!!

Tu
belum lagi jika Nabi makan pakai kerusi dan meja..bentuk bulat ke
bentuk heksagon?, oktagon?, nanagon? nak kena pergi Kedai perabot buat
ansuran mudah! jimat ! hanya RM 1 dan tunggu 30
hari, kunjungilah kedai perabot terbesar di Malaysia, bla bla bla!!! Oh..

Biasa korang belajar doa makan macam nie:

“Allahummabariklana (hingga akhir)

Tapi tu sebenarnya doa tengok makanan, doa makan mudah sajer:

“Bismillah, barkatillah”

Lepas tu makan lah, dengan tiga jari (sunnah Nabi) kemudian, ada pulak suara2 yg sound:

“Eh, kenyang ke makan dengan tiga jari? “

Aku kata: “huh, anak cina makan dengan dua kayu elok2 habis nasi satu pinggang!!! “

Tapi
oleh kerana aku sorang jer yg makan dengan tiga jari, org lain makan
dengan lima jari, maka aku lihat kadar flow of suapan dan kadar
quantity of lauk-pauk diorang lebih laju dan maju, maka aku menukar
jariku dari 3 kepada 5…oh..tepuk dada tanya iman..

Kemudian aku minum dari tangan kanan yg tidak berbasuh…

Diorang tegur: “essh..pengotor betullah”

Aku kata: “Apa pulak kotor, aku makan nasi, bukan tahik!!!”(tapi aku kata dalam hati sebab aku lelaki beriman)

“Nie, apahal jilat2 jari nie? lucah betul!!”-tanya diorang pada aku..

“Makan ayam sedap sampai ke kaki….makan sate sedap sampai ke lidi he he heh”-kataku.

Banyak
pulak diorang komplen cara aku makan..err maksud aku cara Nabi makan…
aku tahu tak berguna berdebat ngan mereka kalau aku ubah topik dengan
bertanya :

Tahukkah korang kenapa lembu makan rumput dan kambing makan daun?

Abang aku kata: sebab tengkuk lembu berat…bla bla bla..

Aku kata: “salah!!! lembu makan rumput dan kambing makan daun sebab mereka lapar!!!(tak lawak) ha ha ha!!!”

Aku
menyambung: “Penting makan cara Nabi sebab kita hari2 makan, tapi bila
tak ikut sunnah, maka jadi macam lembu dan kambing makan sajer, namun
bila korang makan macam Nabi saw makan, maka di kira ibadat..

Masa
nak makan, niatlah makan kerana perintah Allah, namun kena nafikan
makanan yg bagi kenyang..hakikatnya kenyang datang dari kudrat Allah. “

Tiba2
mak aku tercekik tulang ikan.. (bayangkan seorang mak cik sedang
tercekik tulang) Kemudian, Mak aku mendapat nasihat secara
berperingkat, ada yg sarankan agar makan pisang, minum air dengan
capat, makan nasi kepal dan lain2, tapi masih tak berjaya.. kesian mak
aku…

“Huh! Hamka, Takkan kau tak tahu cara sunnah Nabi nak buang tulang tercekik camne?..cakap terer..”(kata abang aku)

Aku kata: “senang sajer…Mak angkat kedua-dua tangan ke atas.. “

Mak akupun buat..tapi masih tak jadi..

Aku kata: “lurus Mak, tangan mak dua-dua kena lurus… !!!”

(bayangkan
seorang makcik yg sedang duduk bersila sambil kedua-dua tangan
diluruskan ke atas, tangan kanan masih terdapat sisa2 nasi, manakala di
lengan dan tengkuk di penuhi dengan rantai emas..)

Aku kata: “Sekarang sebut: SUPERMAN RETURN!!!!!! “

HA HA HA.. (semua org ketawa)-nasi berhembur-hembur di sana sini.

Mak aku juga ketawa..sehingga tulang yg tercekik itu terkeluar..

Semuanya dari Allah!!!

He he he…selamat mencuba, ni bukan hadith,,just pengalaman.

Sumber:www.lelakiperkasa.com

21/11/2008 - Posted by | Renungan & Teladan

No comments yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: